Saturday 23 November 2013

DATUK SRI NAJIB MEMIMPIN MCA UNTUK SATUKAN PUAK BERSENGKETA DAN MENANG PRU14.




Sejak zaman Tun Dr Ling Liong Sik menjadi Presiden MCA sehingga kini,  MCA senantiasa bergolak. Penulis tidak nampak penyelesaiannya walaupun pemilihan MCA diadakan setiap penggal. Reda sebentar dan bergolak beberapa bulan kemudian. Ini adalah kerana penyokong Presiden dan Timbalan Presiden lebih kurang sama. Yang ada hanya `simple majority’.

Mengikut analisis penulis, ada 3 rumusan tentang pengseketaan MCA ini.

Pertamannya, Perselisehan faham adalah diantara Presiden MCA dengan Timbalan Presiden MCA.

Sekarang di antara Datuk Dr Chua Soi Lek dengan Datuk Seri Liow Tiong Lai. Sebelum itu, Datuk Ong Tee Kiat juga bermasam muka dengan Datuk Seri Dr Chua. Tan Sri Ong Ka Ting dengan Tan Sri Chan Kong Choy. Tun Ling Liong Sek bersaing dengan Tan Sri Lim Ah Lek.


Keduanya Timbalan Presiden MCA biasanya dari Pahang. Tan Sri Lim Ah Lek, Tan Sri Chan Kong Choy dan kini Datuk Seri Liow Tiong Lai kesemuanya dari Pahang.

Ketiganya, Kelazimannya perwakilan MCA mengambil pendirian selamat dengan meminta kedua dua pemimpin letak jawatan dan diangkat muka baru dari kedua dua kem.

Tun Ghafar Baba pernah dilantik oleh Tun Dr Mahathir, menjadi orang tengah untuk menyelesaikan kemelut MCA. Ini bermakna kemungkinan orang luar dari MCA yang boleh meredakan suasana getir dan perebutan kuasa.

Penulis cadangkan para perwakilan mengusulkan EGM untuk melantik Pengerusi BN dan PM, menjadi `Ketua Umum MCA’ untuk buat seketika sehingga PRU14. Jawatan Presiden dan Timbalan Presiden di bekukan atau ditiadakan buat sementara. PRU14 sudah hampir (dijangka 2017) dan MCA mesti berkempen dari sekarang.

Mengapa `Ketua Umum’ digunakan dan Pengerusi BN dan PM dijadikan `orang tengah’?

Nama `Ketua Umum’ dicadangkan dari peranan Ketua Umum PKR yang tidak perlu dipilih tetapi dilantik. Jika didapati tidak sesuai, ia boleh di ubahsuai.

PM dirasakan pemimpin yang boleh mengendalikan MCA. Lagi pun, PM seorang yang adil dan memberikan perhatian kepada semua kaum. Malah orang Melayu terguris juga hatinya apabila PM memberikan banyak bantuan kepada kaum Cina sebelum PRU13 yang lalu.

Apabila PM menjadi `Ketua Umum MCA’, beliau boleh menyatupadukan pihak yang bersengketa. Apabila ahli MCA bersatu, MCA akan menjadi lebih kuat. MCA perlukan kekuatan untuk berhadapan dengan rakyat dan pengundi Cina khasnya.

PM juga boleh menyatupadukan sokongan kaum Cina yang tidak berparti supaya menyokong BN dan PM.

Ahli MCA dan penyokong serta pengundi MCA/BN mesti dikekalkan dan diberikan keyakinan yang mereka menyokong sebuah gagasan yang betul dan baik.  Secara tidak langsung, para perwakilan akan bersatu padu. Selain itu, PM dan MCA boleh merangka strategi untuk mengembalikan sokongan orang Cina terhadap MCA.


Mudah mudahan Datuk Sri Najib dapat mempertimbangkan proposal ini demi kejayaan dan kelangsungan serta `survival’ MCA dan BN

3 comments:

  1. Kepada Semua Ahli-ahli MCA yang di hormati,

    Bahawa Yip Kum Fook ketua Gombak MCA dan Yip Jiun Hann ketua pemuda MCA Gombak, bapa dan anaknya cuba merebut Jawatan Tinggi pusat MCA pada Dec ini.

    Kami harap Ahli-ahli MCA menimbang dengan sedalam-dalamnya, janganlah undi orang yang bermuka dua kerana perangainya sangat jahat di masyarakat Orang Cina Malaysia.

    Dia guna kuasa tipu wanita, merosakan keluarga orang lain, sampai wang SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE, DESA JAYA, KEPONG, KL pun berani telan dan tanah tokong India di Taman Daya dia pun tamak membakar untuk kekaya sendiri.

    Sekiranya kumpulan opportunist semacam ini disokong dalam parti MCA, kami yakin parti MCA sampai bila pun tidak bolih berkembang.

    SAMNAK SAMBODHI COMMITTEES

    ReplyDelete
  2. 敬爱的马来亚佛总理事先生Buddhist Maha Vihara, Brickfields, Kuala Lumpur, Malaysia佛寺理事先生以及佛教信徒.

    自从Yip Kum Fook (MCA Gombak Chairman)当任主席, 有预谋的迫走本地和尚(吉兰丹), 而遠聘缅甸和尚, 当任主持之后Samnak Sambodhi Thai Buddhist Temple No: 19 Jalan 38 Taman Desa Jaya, Kepong 52100 Kuala Lumpur, Malaysia(暹廟)就一直发生种种的是是非非, 以引起方民間議論纷纷.

    其因是Yip Kum Fook (MCA Gombak Chairman)所领导的理事会, 勾结外耒的缅甸和尚, 以啇業経营, 不依佛法的精神办事, 只借宗教之名捞取权和私利所引起………. 最近又自行一套商业手法, 规定任和人, 若想出家当和尚修道者, 必先供给RM400大元, 否则免谈. 這种啇業手法, 已引起广大的信徒愤怒而不满.

    Samnak Sambodhi Thai Buddhist Temple (暹廟)是佛总之联会, 而身佛堂之主席Yip Kum Fook (MCA Gombak Chairman)不以佛陀的教誨, 修心養性, 却反其道而行, 接着权势, 无悪不做, 三妻四妾, 骗财骗色, 破坏別人的家庭.....现在他的排聞满天飞, 不但给佛寺帶耒不好的名声, 也間接的耻辱佛教信仰者.

    所从我们祈望马来亚佛总与Buddhist Maha Vihara, Brickfields, Kuala Lumpur, Malaysia理事同仁, 给以关注, 共創義举, 维护佛法

    此致, 并
    祝安康, 工作愉快.

    ReplyDelete
  3. Kepada seluruh rakyat Malaysia yang dihormati,

    Dengan hormatnya sini, Kami ingin memaklumkan bahawa YIP KUM FOOK(YIP KUM FOOK & ASSOCIATES) dan anaknya YIP JIUN HANN yang berjalan tugas sebagai lawyer di alamat : NO. 2A & 2B, 2ND FLOOR JALAN 53, DESA JAYA KEPONG 52100 KUALA LUMPUR

    Harap semua rakyat Malaysia mengambil perhatian dan jauhkan orang yang tersebut kerana jangan terkena tipu

    Mereka sangat jahat dan hatinya hitam(kejam), sanggup menipu wang wanita, merosak keluarga orang lain dan sendirinya memakan wang Temple, SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE, NO: 19 JALAN 38 TAMAN DESA JAYA, KEPONG, KUALA LUMPUR, dan berpura-pura merepot ke polis resit hilang.........harap perhatian

    Sekian dimaklumkan,
    Terima Kasih

    SAMNAK SAMBODHI COMMITTEES

    ReplyDelete