Saturday 31 August 2013

TH HOTEL ALOR SETAR TERSERGAM INDAH

TH HOTEL ALOR SETAR TERSERGAM INDAH
Salam kemerdekaan: Malaysiaku Berdaulat. Tanah Tumpahnya Darahku.

Tahniah kepada Tabung Haji kerana berjaya membangunkan TH Hotel dan Komplek Haji di Alor Setar. Usaha ini selaras dengan perancangan Tabung Haji untuk menerbangkan Jemaah Haji terus dari Alor Setar. Komplek ini boleh menampong Jemaah Haji dari Perlis, Pulau Pinang (walaupun ada penerbangan terus dari Pulau Pinang) dan Perak Utara. Tentu sekali Jemaah haji akan menjimatkan masa dan perbelanjaan mereka. Mereka membantu mengurangkan  kesesakan di KLIA sendiri.


Penulis tidak pasti TH Hotel di Alor Setar adalah yang hotel pertama Tabung Haji bangunkan. Sebenarnya jenama TH sudah dikenali ramai khususnya para jemaah haji buat sekian lama. Mereka sudah merasa kemesraan THsemasa mereka mengerjakan haji. TH Hotel perlu berada di setiap Bandaraya dan Bandar. Sekurang kurangnya bersaing dengan Tune Hotel yang sedang berkembang pesat di dalam negeri dan luar negara.

Ibubapa kita yang ingin melawat Alor Setar sekarang ini boleh menginap di TH Hotel. Nescaya perkhidmatannya mengikut lunas lunas Islam.

Melaka dan Johor mesti mengambil langkap berkerjasama dengan Tabung Haji terutamanya hotel. Selain salah satu cabang perniagaan, ia juga menerima pahala diatas usaha fardu kifayah itu.

Kerajaan Negeri Melaka mesti usahakan Melaka International Airport  menjadi sebuah lapangan terbang yang boleh menerbangkan Jemaah haji terus ke Madinah dan Jeddah. Jemaah haji dari Pekan Baru dan sekitarnya mesti dipelawa  terbang melalui Melaka.

Apa jua permasalahan tentang Lapangan Terbang Antarabangsa Melaka, ia mesti ada jalan penyelesaiannya. Senyap sedikit puak pembangkang DAP dan PAS di Melaka. Kerajaan Pusat sebenarnya kecewa juga kerana ia tidak di gunakan secara maksimum. Belanja membangunkan Lapangan Terbang besar juga.

Penulis sarankan MELAKA mengadakan USAHASAMA  DENGAN MALAYSIAN AIRPORT DANTABUNG HAJI MENGURUSKAN LAPANGAN TERBANG ANTARABANGSA MELAKA kerana `core bisnes’nya melibatkan perkhidmatan kapal terbang, kargo Jemaah Haji, penginapan dan penyediaan makanan. Di peringkat kedua, USAHASAMA MELAKA DAN TABUNG HAJI melibatkan diri di dalam penerbangan seperti Air Asia, Malindo Air, Firefly dan MAS.

Usahasama Melaka dan Tabung Haji boleh menjalinkan `business alliances’ dengan Firefly atau Malindo Air khusus untuk penerbangan Jemaah haji. Sekarang ini juga Tabung Haji berjinak jinak dengan industri penerbangan melalui penyewaan atau `charter’ kapal terbang.

KLIA dan atau Kelana Jaya  dengan Melaka tidak jauh pun. Malah Melaka dekat dengan Pekan Baru dan Bandar sekitarnya. Jika pandai atur strategi dengan Malindo Air, Jemaah Haji Indonesia pun boleh di `serve’ atau `tap.


Sekali sekala Datuk Azeez boleh turun dari Baling atau Kuala Lumpur ke Alor Setar minum kopi di kafe TH Hotel dengan kawan kawan.

No comments:

Post a Comment