Thursday 15 May 2014

TABIAT BURUK AHLI UMNO


Penulis menulis dengan panjang lebar mengenai tabiat buruk ahli UMNO yang telah menjejaskan kepercayaan rakyat terhadap UMNO dan kebencian rakyat kepada ahlinya.

Di dalam kes Terengganu, Pengurusan Atasan UMNO perlu berhati hati di dalam tindakan pertukaran MB Terengganu. Seni diplomasi perlu di amalkan walaupun terdapat perjanjian di antara merekar setahun lagi. Buat lah pertukaran secara terhormat. Buat pengumuman disusuli dengan jamuan ala Jasamu Di Kenang atau perhimpuan perpisahan jawatan. Biasanya selepas jawatan tertinggi peringkat negeri, beliau akan di angkat ke peringkat nasional. Umpamanya menjadi Duta atau Pengerusi GLC, Pengerusi Agensi Kerajaan dan sebagainya sebagai tanda penghormatan. Lakukan lah secara terhormat. Inilah tabiat BURUK ahli UMNO iaitu tidak tahu atau mengambil kira perasaan orang lain.

Dari sudut lain pula, Datuk Ahmad Said jua mempunyai tabiat buruk. Jangan terlalu panas baran hingga hilang pertimbangan dengan keluar parti UMNO. Banyak bersabar dan bertawakal. Dont spoil the soup. Jangan pengaruh ADUN lain ikut serta keluar parti. Atau jika ADUN berhasrat membodek beliau dengan keluar parti, Datuk Ahmad mesti menasihati ADUN lain jangan berbuat demikian. Apa jua masalah, parti UMNO mesti di sanjung dan tidak diganggu gugat.

Walaupun PM dan mantan MB dan ADUN bermaafan, penulis tidak yakin Pengurusan Atasan UMNO akan membariskan semula merekka ini di dalam PRU14 nanti. Ini adalah kerana kekentalan mereka sudah tiada. Boleh menyusuhkan parti di masa hadapan. Bermaafan di hadapan tetapi dalam hati masih berdendam. Ini salah satu tabiat buruk ahli UMNO.

Di peringkat bawahan pula, ada kontraktor tidak dapat kontrak merajuk. Anak tidak dapat tempat belajar di IPTA, mula menyepi dari parti, Ada yang tidak dapat kerja Kerajaaan, mula bermusuh dengan KM. BRIM3 ditolak menyebabkan mereka mengamuk sakan. Dan pelbagai ragam. Kadang kadang ahli UMNO atau anak mereka yang tidak layak, tetapi tetap salahkan UMNO.

Semoga ia menjadi pelajaran yang berguna untuk semua.


No comments:

Post a Comment