Monday 27 October 2014

CERAMAH ANWAR IBRAHIM IBARAT MAJLIS SALAM PERPISAHAN


PROGRAM PENDAFTARAN PENGUNDI DAN AHLI UMNO DI JEPERUN PAYA RUMPUT.

Semalam, Melaka khasnya kawasan Cheng agak sibok. JOM HEBOH di adakan di Stadium Hang Jebat manakala ceramah Anwar Ibrahim di adakan di Taman Cheng Perdana. Warga Cheng sudah biasa dengan keadaan `traffic jam’ sebegini.

Saya tidak ke mana mana Cuma bersantai dengan anak anak menonton TV. Hujan renyai sekejap kejap.

Anwar Ibrahim sedang menjelalah Malaysia untuk menerangkan perjuangannya dan memberitahu penyokongnya beliau tidak bersalah di dalam kes liwat. Beliau mengajak penyokongnya datang beramai ramai ke Putrajaya pada 28 dan 29 Oktober 2014 sebagai tanda sokongan. Pada hari tersebut, keputusan Mahkamah Persekutuan  akan diketahui.

Pada saya, ceramah Anwar Ibrahim ini ibarat Majlis Perpisahan kepada penyokong setia beliau. Beliau mungkin berehat secara fizikal penglibatan di dalam politik untuk 5 atau 6 tahun. Perjuangan konon nya Demokrasi Malaysia termasuklah  LGBT dan lain lain akan di teruskan melalui orang kanan, Presiden PKR mahupun pengurusan tertinggi PKR.

Ceramah Anwar Ibrahim bertemakan RAKYAT HAKIM NEGARA boleh juga di sifatkan sebagai majlis persaraan seorang pegawai kerajaan yang mencecah umur 60 tahun atau kontrak perkhidmatannya  tidak di sambung. Tepat 5 petang, pegawai tersebut akan `punch card’ nya yang terakhir dan ada juga upacara pegawai kerajaan tersebut di usung keluar menaiki kenderaan khas.

Saya terbaca banner yang tertulis `MAHKAMAH RASUAH ATAU BOLEH DIBELI. PKR sebuah parti yang mungkin banyak membeli ADUN dan pegawai kerajaan untuk menyokong mereka. Jadi sudah terbiasa menulis sedemikian rupa. Saya cadangkan ahli PKR membuat pinjaman bank dan kemudian jangan bayar balik pinjaman. Apabila tindakan mahkamah di ambil, cuba lah rasuah Yang Arif Hakim dan Mahkamah. Mungkin ada keuntungan setelah di tolak dengan kos merasuah berbanding dengan pinjaman di ambil. Mari kita lihat samada Mahkamah Malaysia boleh di beli seperti fitnah PKR itu.

Saya tidak pasti Anwar Ibrahim datang ke Cheng Melaka kerana tidak menghadirinya juga tidak berperasaan untuk mendengar kelentong beliau. Adakah beliau dan rombongan menaiki BAS MEDERKA tajaan Tan Sri Khalid Ibrahim, mantan ahli PKR dan Menteri Besar Selangor?. Perasaan malu dan serba salah mungkin tersemat di sanubari Anwar Ibrahim. Kawan rapat sudah menjadi lawan.

Ahli UMNO TanggaBatu  mungkin berkeliaran mengutip data dan maklumat mengenai intipati ceramah Anwar Ibrahim. Saya harap mereka yang di amanahkan berkerja lebih kuat daripada saya, ahli biasa UMNO, yang tidak di bayar elaun pun untuk mengatakan sesuatu tentang UMNO.

Alhamdulilah, diam tidak diam, ada 13 ahli baru UMNO dan pengundi baru berjaya saya daftarkan sepanjang 6 bulan. Saya amat tertarik dengan usaha ADUN Senai  YB Wong Shu Qi dari DAP secara peribadi membantu pendaftaran pengundi baru. Sudah tentu pengundi baru terdiri daripada kaum Cina dan sudah `confirm’ akan menyokong DAP dan PR. Wakil Rakyat dan ADUN UMNO serta anggota Jeperun atau Penghulu (biasanya orang kuat UMNO), setakat hari ini, saya belum menerima perkhabaran mengenai program pendaftaran pengundi baru dan Ahli UMNO baru seperti program  ADUN Senai dari DAP itu, sekurang kurangnya di Taman Cheng Baru. Saya rasa mereka di Jeperun Paya Rumput terlalu sibok dengan jamuan, perasmian, mesyuarat, lawatan dll. Saya harap sangat program berkenaan menjadi satu satu agenda utama UMNO Bahagian Tangga Batu dan Jeperun Paya Rumput.



No comments:

Post a Comment