Tuesday 25 September 2012

BEKALAN AIR BERSIH DI KELANTAN

Kerajaan PAS gagal membekal air bersih kepada rakyat Kelantan. Mereka kata jikalau Kerajaan Pusat/Petronas membayar royalti, Kerajaan PAS boleh melaksanakan projek bekalan air bersih.

BN mengambil langkah membekalkan mesin `menapis dan membersih' kepada beberapa kampong dan telah membuahkan hasil dan memgembirakan rakyat. BN telah menambah peruntukan sejumlah RM2 juta lagi untuk membekal mesin di sekolah sekolah di Kelantan. 

Kejayaan ini dicemburi oleh Kerajaan PAS. Mereka melontarkan berita bahawa air bersih tersebut mengandungi e Coli. Setelah disiasat oleh Kementerian Kesihatan, air tersebut bebas e Coli.

Penulis berpendapat Kerajaan PAS tidak berkeupayaan mentadbir negeri. Mereka tidak terfikir atau cukup kreatif untuk menyelesaikan masalah jangka pendek dan panjang.

Kerajaan PAS sebenarnya boleh melaksanakan projek `menapis dan membersih' air ini kerana modalnya tidak sebesar Langat2. Mereka boleh terus memajak tanah dan hasil mahsyul kepada swasta dengan mengambil 30 peratus saham percuma. Selain daripada itu, kelazimannya, swasta tersebut menderma sejumlah wang untuk dana.

Ringkasnya, ahli perniagaan yang ingin berniaga di Kelantan seperti PKINK, perlu reda dengan 30 peratus saham percuma dan tambahan keuntungan dalam bentuk royalti atau peratus keuntungan ataupun 30 peratus lagi imbuhan.

No comments:

Post a Comment