Saturday 1 September 2012

`USTAZAH’ ABBY DAN TABIAT BURUK AHLI UMNO


sekadar pandangan...

Alhamdulilah. Abby, Aishah, Dayang Ku Intan dan lain lain (termasuk wanita yang bukan artis) telah berhijrah dari tidak menutup aurat kepada menutup aurat. (Tabiat buruk belum lagi)

Penulis ingin menasihati keluarga dan diri sendiri bahawa menutup aurat adalah sebahagian sahaja yang di tuntut oleh Islam. Islam juga menuntut penganutnya sembahyang fardu 5 waktu, bayar zakat, tunai haji, berbuat baik, bersikap adil, menjaga aurat mulut dari mengeluarkan fitnah dan menjaga aurat teliga dari mendengar fitnah dan banyak lagi.

Ustaz Kazim mensarankan orang Islam (ditujukan kepada Abby) supaya mendalami ilmu agama dahulu, membaca dan memahami AlQuran dan mengenal Allah serta Rasullulah. Jom kita isi dada dengan ilmu Allah sebelum kita terlibat di dalam ceramah. Islam bukan agama tepi jalan. Sebuah blog mengkhabarkan Tok Guru Abdullah Sa’amah sebagai contohnya, telah berguru di berbagai tempat seperti Pondok Berangan, Pondok Pohon Durian Jahar, Pondok Bermin, Pondok Hj Ismail Tok Som, Pondok Pujuk Dusun Belaga dan akhirnya belajar agaman di Mekah (berguru dengan 4 orang guru) selama 12 tahun. Tempoh pembelajaran melebihi 27 tahun. Seperkara lagi Abby mendalami ilmu agamanya melalui menghadiri atau mendengar ceramah. Macam credit hours di universiti. Hendak mendapat diploma mesti ada 300 credit hours. Abby? Abby?

DrMaza mengegur Abby bahawa orang yang baru insaf tidak semestinya faham agama Islam secara betul dan mendalam. Ustaz Azhar minta Abby jangan mengkritik rakan rakan seangkatan dengan Abby yang berada di dalam dunia keartisan.

Penulis meramalkan Abby akan berkhawin dalam setahun dua ini dengan ahli atau penyokong PAS. Selepas berkhawin nanti, mulut pun sudah malas hendak berdakwah dan memerap dalam rumah. Kadang kadang penulis pun bersikap `buruk sangka’ (Allah ampunkan dosa saya) dekat Abby. Di sebabkan keruntuhan rumahtangga, beliau mendapat hidayah menyertai PAS. Seolah olah bekas suaminya orang UMNO atau Kerajaan. Senario ini sering berlaku di dalam kepartian. Ramai rakan rakan penulis yang menjadi ahli UMNO, letak jawatan dan memusuhi UMNO apabila permohonan kawasan kayu balak, pasir dan `iron ore’ juga permit pekerja asing tidak diluluskan oleh Ketua Menteri atau Menteri Besar mahupun Kementerian. Ada orang yang ditolak permohonan biasiswa anaknya, terus tukar jadi ahli PAS seumur hidup. Walhal anaknya tidak layak mendapat biasiswa. Ahli ini pula yang suruh Pak Menteri melakukan slah guna kuasa untuk meluluskan permohonan biasiswa. Ada yang tidak mendapat loan projek, menyalahkan kerajaan kerana tidak perihatin rakyat. Sabotaj parti akhirnya. Ada ahli yang membenci kepimpianan kerana permohonan isteri berkerja di tolak.

Penulis rasa Abby dan geng masih gila gila ingin berselebreti tetapi di pentas yang lain sahaja. 

No comments:

Post a Comment