Saturday 6 October 2012

KEMELUT TANAH TAMAN MANGGIS DAN LIM GUAN ENG

DAP terus menunjukkan watak dan sifat sebenar CINA DAP apabila berkuasa. Gaya, stail, pendirian LLim Guan Eng sungguh berlainan, penuh dendam kesumat, tidak rasional, kreatif tidak bertempat dan kemungkinan menjahanamkan negara.
Di dalam kes Taman Manggis, Lim Guan Eng sebenarnya telah bertekad menjual tanah tersebut kepada syarikat swasta untuk projek komersil. Untuk menghalalkan penjualan kepada syarikat swasta tersebut, Lim Guan Eng terus membuat helah dengan mencabar BN membeli tanah tersebut pada harga RM22juta.
BN bersetuju menerima tawaran tersenut dengan membayar 1 peratus `earnest money' daripada kos pembelian. Wlaupun berlaku kekecohan untuk menerima bayaran 1 peratus tadi, BN berjaya mendepositkan ke dalam akaun penbendaharaan Kerajaan Pulau Pinang. 
Petang Jumaat, Lim Guan Eng mengeluarkan syarat pembelian iaitu baki harga pembelian mesti dibayar di dalam tempoh 30 hari.Ini berlainan dengan syarat yang dikenakan kepada syarikat swasta iaitu 5 tahun. Tindkan ini bukan sahaja bert sebelah tetapi tidak mengikut prosedur amalan jual beli.
Kelazimnya, selepas 1 peratus, pembeli kena bayar 10 peratus sebagai deposit, dan bakinya 3 hingga 6 bulan.
Kenapa 30 hari dan bukan 3-6 bulan?
1. Kerana pilihanraya dijangka akan berlaku di dalam tempoh terdekat dan Kerajaan Pulau Pinang mahu duit tersebut berada di dalam penbendaharan negeri. Mungkin boleh digunakan semasa pilihanraya.
2. Untuk mengaggalkan urus niaga jual beli tanah tersebut supaya Kerajaan Pulau Pinang DAP dapat menjual kepada syarikat swsta.
Rakyat wajid `meninggalkan DAP, Lim Guan Eng dan PR kerana cara pemerintahannya mengutamakan kelas atasan, perumahan kos tinggi dan suka menggunakan keadah undang undang untuk menutup penyelewangan.
BN Pulau Pinang terajuan Gerakan dan UMNO menggasak DAP di dalm kes Taman Manggis. MCA melalui Biro Professionalnya menekan Kerajaan Selangor di dalam kes Talamgate. GPRS pula bertindak keatas Kerajaan Selangor dalam kes air percuma dan Langat2.

No comments:

Post a Comment