Monday 18 February 2013

CALON FRIENDLY BN AKAN DIPERTIMBAGKAN TAPI GUNA LAMBANG BN


CALON FRIENDLY BN AKAN DIPERTIMBAGKAN TAPI GUNA LAMBANG BN
Penulis percaya DS Najib dan pasukan politikusnya sedang memikirkan keadah yang sesuai dan akan diterima oleh ahli parti, memberi peluang kepada calon bebas dan `friendly BN’ bertanding di kawasan yang mereka menangi dahulu. Tujuannya ialah mengekalkan atau menambah kerusi untuk BN.
Ramai calon bebas dari dahulunya dari PKR sekarang menyokong BN. Jika mereka ini ingin berkhidmat lagi, DS Najib harus membiarkan mereka ahli bebas bertanding di kawasan tersebut dan wakil dari parti komponen BN harus merestui mereka atas alasan membalas jasa dan strategi politik.
DS Najib kena mengendalikan kes seumpama ini dengan sebaik mungkin supaya tiada perasan tidak puas hati di kalangan ahli parti.
Dato Ibrahim Ali, Dato Dr Hassan Ali, Dato Seri Zahran, Dato Zulkifli Nordin, Wee Chee Keong dan ramai lagi akan diberikan kawasan atau laluan untuk bertanding? Yang mustahaknya satu lawan satu.
Ustaz Nasha tidak terpilih oleh PAS bertanding di Parlimen Bachok. Tidak pasti PAS negeri selain Kelantan akan memberi Ustaz Nasha bertanding di Parlimen negeri tersebut. Jikalau ini berlaku, DS Najib wajar memberi peluang kepada Ustaz Nasha untuk bertanding di salah satu kawasan atau di lantik menjadi Senator menjawat satu jawatan cabinet atau menjadi Duta Malaysia ke Negara Arab seperti Dato Seri Samy Vellu ke India dan Datoseri Ong Ta king ke China.
Jikalau berlaku 50 peratus `persaraan’ politik oleh barisan Kabinet, ahli Parlimen dan Ahli DUN, DS Najib dan BN kena memberi mereka yang bersara ini peluang menerajui GLC Nasional dan negeri, melainkan mereka mahu bersara terus. Setiap GLC Nasional dan negeri perlu bersarakan ahli lembaga pengarah yang telah lama berkhidmat untuk memberi nafas baru di dalam organisasi tersebut. Penulis rasa dengan wang pencen wakil rakyat dan peluang niaga pasca perkhidmatan wakil rakyat, mereka boleh hidup.

No comments:

Post a Comment