Sunday 5 August 2012

Pendakwaan Rafizi: Begitu Jauh Macai Dipesongkan


Saya tertarik dengan penulisan blog yang memberikan kiasan yang amat menarik di dalam kes Rafizi Lembu yang didakwa menyalahi BAFIA. Saya juga berharap Saudara Johari, si subahat dari bank, di kenakan tindakan yang sewajarnya. Bank wajib memecatnya untuk memberi pengajaran kepada orang lain.

Antara kiasan yang diberikan bagi mengambarkan situasi atau tingkah laku Rafizi lembu di dalam kes BAFIA ini.

Situasi pertama
"Rafizi nampak pencuri masuk rumah dia, dia laporkan, tapi anehnya, dia pula yang kena tangkap".
Apabila Rafizi Lembu didakwa oleh pihak berkenaan, beliau `berpolitik’ bahawa beliau yang membongkarkan `penyelewangan’, beliau pulak yang kena tangkap. Rafizi Lembu kata kejamnya Kerajaan yang membuat pendakwaan. Perumpaaan inilah yang puak pembangkang mainkan di dalam ceramah-ceramah mereka.

Situasi kedua
Rafizi Lembu sebenarnya bertindak sendiri di dalam kes ini sesuai dengan kiasan oleh salah satu blog iaitu "Rafizi nampak pencuri masuk rumah beliau, dia laporkan, TAPI BELUM SEMPAT POLIS DATANG, DIA SUDAH BUNUH PENCURI ITU".
Situasi Ketiga
Rakyat mengharapkan Rafizi Lembu tidak bertindak bersendirian tetapi menggunakan saluran yang betul iaitu Polis atau SPRM bukan media. Maklumat penyelewangan seperi bank statement mesti diserahkan kepada Polis atau SPRM atau agensi berkenaan.
Berkaitan dengan kes Rafizi Lembu BAFIA ini, puak Pakatan Rakyat mendakwa Rafizi Lembu dan Johari dilindungi oleh Akta 711 Whistleblower. Tetapi menurut pendapat Rocky’s Bru, Rafizi Lembu dan kawan tidak tergulong di dalam Akta tersebut seperti isi kandongan penulisannya:-
Mr. Rafizi’s plight from Act 711’s point of view
Careful reading of Act 711 clearly shows that Mr. Rafizi does not fall within the ambit of a whistleblower envisaged by the Act, for several reasons –

The disclosure was not made to any enforcement agency – breach of section 6 of WBPA
The information disclosed was made public – breach of section 8 of WBPA
His identity is known to all and sundry – breach of section 8 of WBPA

Semoga penulisan ini membantu kefahaman semua orang khasnya puak Pakatan Rakyat.
Ikhlas dari
nasirwise.blogspot.com

No comments:

Post a Comment