Tuesday 18 March 2014

MH370 MENCIPTA REKOD DUNIA. TEKNOLOGI HILANG TANPA DIKESAN



Malaysia dikenali dunia melalui sukan badminton dan skuash. Datuk Lee Chong Wei dan Datuk Nicol David adalah pemain bertaraf dunia. Selain itu Petronas Twin Tower juga mengharumkan nama Malaysia apabila diiktiraf sebagai menara berkembar tertinggi di dunia. Kuala Lumpur, Putrajaya, Melaka dan Pulau Pinang adalah destinasi dunia pelancongan dan pentadbiran.

Insiden kehilangan pesawat MH370 juga mencatitkan rekod dunia apabila pada 8 Mac yang lalu, pesawit MH370 yang berlepas dari KLIA jam 12.40 pagi dikatakan hilangan dari radar 2.40 pagi. Kemudian ada maklumat tentera mengatakan pesawat ini berpatah balik dan kali terakhir pesawat dikesan oleh satelit jam 8.11 pagi sekitar Pulau Perak di antara Pulau Pinang dan Langkawi.

Penulis terpegun dengan teknologi `menghilangkan’ pesawat yang nampaknya efektif juga jika digunakan oleh pengganas untuk merampas pesawat kapalterbang. Umum tahu keadah terakhir yang digunakan oleh pengganas ialah insiden 911 dimana pengganas Al Qeda telah merampas pesawat dan kemudian memandu kearah Empire State Building dan menghempaskan pesawat di kawasan Pentagon.

Sejumlah lebih 20 negara yang mempunyai pelbagai kecanggihan teknologi satelit dan radar, sehingga hari ini, 18 Mac, gagal mengesan pesawat ini. Suatu yang menghairankan dan ketinggian ilmu `si perampas’ itu. Insiden ini boleh menjadi `case study’ bagi kita dan Negara lain mengatasi masalah terrorisma.



No comments:

Post a Comment