Friday 15 August 2014

TAN SRI KHALID DAN MISI MASING MASING


Pada saat ini, nama Tan Sri Khalid Ibrahim dan Tan Sri Khalid Abu Bakar senantiasa di perkatakan di dada akhbar dan media sosial.
Walaupun bernama sama tetapi masing masing mempunyai masalah dan tugasan yang berbeza.

Tan Sri Khalid Abu Bakar bertanggogjawab membuat siasatan nahas MH17 yang ditembak jatuh di sempadan timur Ukraine pada 17 Julai 2014 yang lalu. Beliau dan team telah pergi dan balik ke Ukraine dan Amsterdam untuk menyelesaikan siasatan. Beliau terpaksa mengharungi perjalanan masa yang panjang dan sesampai di Kiev, perlu berkenderaan darat ke lokasi nahas. Berhadapan dengan kumpulan pemisah dan Tentera Ukraine. Beliau perlu mendapat kerjasama dengan pasukan penyiasat dari negara Australia dan Belanda untuk `complete investigation'. Penyiasatan dan hasil penyaisatan mesti sama dan selari. 

Bulan ini akan sibok buat Tan Sri Khalid Abu Bakar. Kes DS Anwar Ibrahim sedang di akhir pembicaraan dan PDRM senantiasa yang keadaan bersedia jika berlaku apa apa kejadian yang tidak diingini. Kes tembak pegawai AmBank oleh bekas pengawal keselamatan sudah selesai. Tetapi kes pengeluaran wang simpanan mangsa MH370 sedang di siasat. Diberitakan suspek telah dikenalpasti. 

Tan Sri Khalid juga terkena tempias kemarahan rakyat tentang kononya penyiasatan berpilih. Kes penghinaan agama, bangsa, dll yang ditulis dan ditayangkan di dalam media sosial perlukan tindakan segera PDRM dan Pejabat Peguam Negara.Semalam seorang pemuda Cina di Pulau Pinang di penjara 7 hari dan denda RM5000 kerana menulis ayat lucah di atas kertas saman. Tahniah tetapi ia belum memuaskan.



Tan Sri Khalid Ibrahim mencatitkan sejarah politik negara. Beliau masih menjadi MB Selangor, walaupun  beliau  dipecat keahlian PKRnya. Tan Sri Kalid senang bertukus lumus untuk mempertahankan jawatan MBnya kerana beliau merasa beliau wajid menjalankan amanah yang telah di ikrar dahulu.
Terkini, pencabarnya, DS DrWan Azizah mengumumkan yang beliau mempunyai sokongan daripada 30 ADUN PKR,DAP dan PAS berbanding Tan Sri Khalid yang secara tidak formal mempunyai 26 sokongnan.

Tan Sri Khalid terselamat daripada penlecutan jawatan kerana Sultan Selangor berada di luar negara dan jadual Sidang DUN di jadual pada November akan datang. Tan Sri Khalid mempunyai masa yang terhad untuk `membetulkan keadaan'. 

Beliau telah mencabar DS DrWan Azizah untuk mengadakan Sidang Tergempar Undi Tidak Percaya sebagai terjemahan 30 sokongan tadi. 

Persoalan

Andaikata DS DrWan Azizah berjaya di Sidang tersebut, bolehkan Tan Sri Khalid memohon DUN di bubarkan? 

Adakan lebih baik diadakan sebelum di adakan undi tidak percaya, Tan Sri Khalid memohon pembubaran Dewan? 

Seterusnya Sultan Selangor perlu memikirkan untuk memperkenankan pembubaran dewan atau sebaliknya. Apa implikasinya jika pembubaran diperkenankan. 

Tidakkah ia menunjukkan Sultan Selangor Pro Khalid? Di Perak, Sultan Perak melucutkan jawatan MB DS Nizar kerana telah hilang majoriti selepas 8 bulan memerintah.

No comments:

Post a Comment