Sunday 21 April 2013

AISHAH, DAYANGKU INTAN DAN HERMAN TINO MENCUBA NASIB…



Penamaan calon 20hb April 2013 yang lalu menyaksikan penyanyi Aishah, Dayangku Intan dan Herman Tino menjadi calon PRU13. Aishah bertanding di Parlimen Jempol melawan Tan Sri Isa, Dayangku Intan bertanding di Parlimen Penggerang bersaing dengan Datuk Azalina Othman.Herman Tino  akan berdepan dengan Datuk Seri Noh Omar.

 

Penulis merasa Kerajaan perlu mengambil langkah proaktif untuk mendekati mereka seramai artis yang boleh supaya mereka tidak berfikiran anti kerajaan seperti Bob Lokman, Yasin, Wardina, Ito, Abby Abadi, Harie dan ramai lah artis yang `samar samar’ dan yang sudah `rosak politik”. Sebenarnya Kerajaan harus bantu mereka agar tidak terus sesat seperti menyokong parti politik yang anti Islam, menyokong parti yang senantiasa mengeluarkan fatwa, menyokong parti yang benarkan Kalimah Allah digunakan oleh agama lain, parti yang meletakkan agama Islam sama standard dengan agama lain dan pemimpin parti yang rosak moralnya.

 

Kepada artis artis Malaysia samada penyanyi, pelakon dan sebagainya, marilah bersatu. Jom join Persatuan Seniman atau yayasan yang menjaga kebajikaan artis. Apabila berada di bawah satu bumbung, senanglah Kerajaan hendak membantu. Jangan bergaduh seperti Seniman dan persatuan Artis Veteran

 

Penulis mohon diadakan perjumpaan atau `engagement’ dengan PM secara kerap dan berjadual. Tidak hanya semasa menjelang PRU. Setiap 3 atau 4 bulan sekali buat majlis makan,kenduri atau konsert dan libatkan PM/TPM. Biarlah perhubungan di antara PM dan artis adalah `real’ atau tidak `artificial’. Marilah sama sama saling membantu mempertahankan agama, bangsa dan Negara. Marilah kita buang politik perkauman yang dibawa oleh DAP. Parti ini berjaya menpengaruh sebilangan masyarakat Cina untuk berpolitik perkauman. Kaum Cina diajar untuk mengundi DAP dan anti BN. Mereka di hasut bahawa Kerajaan BN merampas hak Cina, tidak menolong sekolah jenis kebangsaan, mesti bersikap curiga dengan kaum Melayu dan macam  macam lagi. Hanya dengan pengajaran politik, penyokong DAP ini akan berpeluang dibetulkan pendirian mereka. Penulis mempunyai ramai kawan Cina juga dan kadang kadang rasa kurang selesa dengan perbuatan penyokong Cina DAP.

 

Kerajaan BN dicadangkan beri Seniman peranan yang terang. Adakan KPI seperti pembikinan 20 filem setahun, jumlah syarikat pefileman yang bertambah, pengeluaran artis baru, akademi seni setiap negeri, program sukarelawan artis, konsert amal dan macam macam lagi. Bantu artis  buka koperasi, beri peluang niaga dan lesen, khidmat pengurusan kewangan yang baik, saham khas seperti ASN Artis, skim insuran artis dan pelbagai lagi. Teruskan geran bantuan untuk industri seni Negara. Adakan sebuah `one stop agency’ seperti Malaysian Biotech Corporation Sdn Bhd untuk industri bioteknologi.

 

Penulis percaya dan yakin artis Malaysia akan `appreciate’ dengan BN.

No comments:

Post a Comment