Sunday 28 April 2013

TAKZIAH KEPADA KELUARGA DATO TIMBALAN KETUA PENGARAH KASTAM




Penulis terharu dengan kemergian ke rahmatullah Allahyarham Dato Shaharuddin Ibrahim, yang ditembak atau dibunuh di Putrajaya. Beliau ditembak mati ketika dalam perjalanan ke pejabat.

Allahyarham seorang yang tegas di dalam tugasannya. Bersama sama barisan pengurusan tinggi KASTAM dan seluruh pegawai dan warga KASTAM, pendapatan Negara telah meningkat dengan mendadak. Jika tidak silap, KASTAM menduduki tangga kedua dari segi kutipan hasil. Lembaga Hasil Dalam Negeri di tangga pertama pengutipan hasil Negara.

Transformasi Kerajaan terajuan DS Najib dan BN telah berjaya memotivasi warga KASTAM (dengan agensi lain) memperbaiki keadah dan cara mengutip cukai. Amalan rasuah dapat dikurangkan pada tahap minimal. Akibatnya hasil meningkat.

Hasil ini baik untuk Negara. Kerajaan boleh membuat pembangunan fikisal dan bayaran pengurusan seperti pencen dan sebagainya. Penulis mahu, dengan penghasilan yang tinggi oleh KASTAM,  DS Najib dan BN dapat melaksanakan program mesejahterakan rakyat dan memakmurkan Negara

Penulis harap KASTAM akan terus berkerja keras untuk Negara tanpa ketakutan. Sistem keselamatan melindungi warga KASTAM perlu dipertingkatkan. KASTAM mesti melantik penganti Allahyarham dengan seorang yang lebih tegas daripada Allahyarham. Jika Allahyarham seorang pegawai yang 100 peratus ketegasannya, KASTAM mesti memilih pengganti yang 150 peratus ketegasannya.

PDRM mesti menjalankan siasatan dan menangkap si penjenayah dan dibawa ke Mahkamah. PDRM mesti melakukan dengan cepat supaya keadilan dapat ditegakkan. Warga Putrajaya yang mempunyai maklumat mengenai insiden tersebut, tampil membantu PDRM.

No comments:

Post a Comment