Friday 19 July 2013

TAPAK PELUPUSAN SAMPAH KRUBONG MENCACATKAN STATUS BANDARAYA BERSIH.



Melaka adalah sebuah negeri dan Bandaraya yang bersih, hijau dan penuh dengan sejarah. Melaka yang sekecil ini adalah pusat membelibelah dan ia dibuktikan dengan Melaka mempunyai 2 buah JAYAJUSCO, 2 buah TESCO, 2 buah MYDIN HYPERMARKET / SUPERMARKET, 2 buah GIANT HYPERMARKET / SUPERMARKET, 2 buah PARKSON dan 2 buah ECONSAVE.

Melaka mempunyai berpuluh Muzium dan 3 pusat rekreasi tema air. River Cruise nya amat memikat para pelancong yang datang ke Melaka. Sekurang kurangnya ada 2 hospital pakar. Sekarang berusaha menjadikan Melaka sebagai MEGA SHOWCASE PERTANIAN khasnya jagung dan padi beras wangi.

Kepesatan pembangunan kependudukan menghasilkan sampah sarap dan ketika ini sampah sarap di Melaka Tengah di lupuskan di Tapak Pelupusan Krubong. Ia terletak sebelahan dengan Lebuhraya Ayer Keroh ke Sg Udang/Masjid Tanah. Tapak ini juga berhadapan dengan Balai Polis dan kediamannya juga Stadium Hang Jebat.

Dukacitanya bau serta pemandangannya kurang enak. Tapak ini terlalu open. Dari tepi Lebuhraya tiada pokok yang menghalang pandangan Tapak atau `trap’ bauan harum sampah sarap. Di dapati kolam yang di bina di kumpulkan sapah sarap seakan akan sampah sarap tersebut di `ferment’kan untuk menghasilkan gas.



Pengumuman pembukaan tapak pelupusan baru di Sg Udang sudah di buat. Diharap dipersegerakan projek Pelupusan Sampah yang baru di Sg Udang dan penutupan tapak lama di Krubong.

No comments:

Post a Comment