Saturday 21 February 2015

MELAYU TERLALU HORMAT KAUM LAIN. SATU KESILAPAN

KERAJAAN MELAKUKAN KESILAPAN BESAR – TUN ABDUL HAMID

SHAH ALAM, 19 Feb – Mantan Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad menyifatkan kerajaan telah melakukan kesilapan besar kerana terlalu menjaga hati bangsa lain.
image
Beliau menjelaskan, tindakan kerajaan Barisan Nasional menghapuskan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang bertujuan mengambil hati bangsa lain terbukti sia-sia kerana tidak diendah.
Malah tambahnya, bangsa lain sedar kelemahan orang Melayu apabila berpecah-belah akan dengan mudah diperalatkan.
“Lagi banyak kita bagi, dia (bangsa lain) akan anggap kita memberi kerana kita lemah. Bahkan, lagi lemah kita, maka lagi banyak yang mereka akan ambil. Bukan itu sahaja, mereka juga tidak akan mengucapkan terima kasih,” katanya yang menjadi panel Seminar Akta Hasutan Keselamatan Dalam Negeri di Universiti Teknologi Mara (UiTM) di sini.
“Kerajaan silap, apabila ada tuntutan, kerajaan hendak ambil hati mereka, dengan cara memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dengan harapan mereka akan datang balik,” ujarnya yang juga merupakan panel Seminar Akta Hasutan Keselamatan Negara di UITM Shah Alam.
Katanya, beliau sendiri pernah bersuara kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib TunRazak bahawa bangsa lain tidak pernah menyokong, dan tidak akan menyokong kerajaan.
“Lagi banyak kita bagi, dia (bangsa lain) akan anggap kita memberi kerana kita lemah. Bahkan, lagi lemah kita, maka lagi banyak yang mereka akan ambil. Bukan itu sahaja, mereka juga tidak akan mengucapkan terima kasih,” ujarnya.
Namun sebaliknya, pemimpin Melayu lupa siapa yang menyokong mereka sehingga, ”Disebabkan tidak mengambil hati orang Melayu, maka orang Melayu tidak akan datang lagi dan akan pergi.”
Katanya, bangsa lain akan menuntut apa sahaja yang boleh dari orang Melayu sebab tambah Tun Abdul Hamid, “Kita orang Melayu ni, kita rasa berdosa kalau kita ada lebih sikit dari orang lain. Walhal, yang lebih pun orang kita. Namun, kita bagi orang lain, tetapi orang itu tidak ucap terima kasih.”
Bercakap kepada kira-kira 200 orang peserta seminar, beliau turut melontarkan pertanyaan, negara
manakah adanya bangsa yang sanggup berkongsi kuasa dengan orang lain.
“Tunjukkan pada saya, satu bangsa di dalam dunia ini yang sanggup berkongsi kuasa dengan orang lain. Pernahkan mereka (bangsa lain) fikir perasaan kita, bila mereka minta hak kita,” katanya.
SUMBER:
https://biswardihasbi.wordpress.com/2015/02/19/kerajaan-melakukan-kesilapan-besar-tun-abdul-hamid/

2 comments:

  1. Indonesia sepatutnya masuk campur dalam politik Malaysia, takluk Malaysia.
    Terdapat sangat ramai pembelut Melayu dari parti pembangkang selepas Kemerdekaan Malaysia dari tangan British. Terdapat ramai pemimpin yang busuk hati terhadap BN.
    Keluarga Ketum
    Rafizi
    Lim Kit Siang
    Lim Guan Eng
    Liew Chin Tong
    Muhammad Sabu
    J.Sivarasa
    Surendren
    Ram Karpal Singh
    Azmin Ali
    Tony Phua
    Tian Chua
    Christopher Leong, presiden bar Council
    Ambiga

    Dan ramai lagi pembelut Melayu pembangkang bersetongkol dengan kaum pembangkang lain.

    Amat bagus jika Indonesia menyerang Malaysia dan menakluk Malaysia selama-lamanya. Indonesia adalah Negara yang kuat kubu pertahanan, Indonesia paling bijak memerintah Negara lihat sekarang, Joko Widodo adalah pemimpin yang pintar dan tegas, menangani penyeludup dadah. Tidak seperti Malaysia, amat lemah menangani penyeludup dadah, penjenayah yang lain semakin menjadi-jadi. Setiap hari dilanda penyeludup dadah.

    • Indonesia kelihatan tegas menghukum korupsi dan rasuah dinegara mereka. Tanah yang subur, Indonesia TIDAK beri muka dengan penduduk Cina dan India disana. Ramai jutawan Cina Indonesia yang lari ke Singapura menyembunyikan harta wang mereka di bank-bank Singapura.
    • Memang baik jika Indonesia memerintah Malaysia, biarkan Singapura Negara yang kenit takut, lari duduk di mana-mana Negara Cina, Cambodia, Taiwan dan Hongkong, India, dan Sri Lanka.
    • Indonesia apabila sudah ketahui nama-nama penjahat di atas, tangkap mereka dan hokum tembak sampai mati semua penderhaka Negara yang tersebut di atas, tidak peduli sama ada mereka Melayu, Cina atau India, kerana mereka adalah penderhaka Negara Malaysia. Pembangkang menghasut dari ekonomi penerbangan Malaysia hingga ke system mahkamah Negara.
    • Sudah sampai masanya Indonesia berlengkap dengan military peperangan, jangan peduli British lagi, kerana sekarang ekonomi Eropah sangat lemah.
    • Malaysia dan Indonesia mesti tarik balik keahlian ASEAN kerana pertubuhan ini memberi ruang kepada parti pembangkang memperkasakan niat jahat mereka.

    ReplyDelete
  2. Do you need a Loan?
    Are you looking for Finance?
    Are you looking for a Loan to enlarge your business?
    I think you have come to the right place.
    We offer Loans at low interest rate.
    Interested people should please contact us on
    For immediate response to your application, Kindly
    reply to this emails below only.
    Whats app +918256953815
    mrwilliam751@gmail.com
    Please, do provide us with the Following information if interested.

    1) Full Name:………
    2) Gender:………
    3) Loan Amount Needed:………
    4) Loan Duration:………
    5) Country:………
    6) Home Address:………
    7) Mobile Number:………
    8)Monthly Income:…………………
    9)Occupation:………………………
    )Which site did you here about us…………………

    Thanks and Best Regards.
    mrwilliam751@gmail.com
    +918256953815

    ReplyDelete