Thursday 30 October 2014

MENCONTOHI PRESIDEN KENYA DAN BEKAS PRESIDEN ZAMBABWE



MINGGUAN MALAYSIA 26 OKTOBER 2014, catitan Awang Selamat menulis tentang KISAH DUA TOKOH yang melakukan kesalahan dan dipenjarakan serta sikapnya terhadap penyokong penyokong dan rakyat.
Presiden Kenya, Uhuru Kenyatta  merupakan Pembesar Negara yang pertama, yang masih berkuasa, di hadapkan ke Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) terhadap kemanusiaan. Beliau diberitakan `begitu gentleman’ dengan memberikan segala kerjasama untuk tampil ke ICC . Beliau dikatakanmelakukan kesalahan semasa menjadi pembantu kepada penyandang Presiden Mwai Kibaki. Waalaupun di hentam hebat, populariti beliau menyebabkan beliau menang di dalam pilihanraya 2013 yang lalu dan di beri mandat menjadi Presiden Kenya.
Semasa  perbicaraan di ICC, beliau `delegate’ kuasa Presiden kepada Timbalannya dan pergi ke ICC sebagai rakyat biasa. Budimannya sikap beliau apabila bersikap tidak mahu dakwaan terhadap nya akan menyusahkan rakyat dan penyokongnya. Tiada demonstrasi dan tiada `rakyat menjadi hakim’ mahupun ceramah.
Awang Selamat terus menulis tentang contoh kedua iaitu bekas Presiden Zimbabwe, Canaan S. Banana. Beliau mempunyai naluri sama seperti Anwar Ibrahim. Beliau yang juga bekas paderi,  di hadapkan ke mahkamah kerana meliwat pembantunya dan salah guna kuasa. Mahkamah memutuskan sabit kesalahan dan di penjara 11 tahun.
Sikap kasihkan rakyat menjuruskan beliau menghalang para penyokong nya berdemonstrasi kerana ia hanya penghinaan terhadap dirinya sendiri.
Inilahpemimpin dari negara dunia ketiga. Puak pembangkang selalu memperli undang undang di Malaysia serupa dengan negara beberapa Negara Afrika. Rupa rupanya sikap budiman dan kasihkan rakyat melebihi pemimpin politik moden dari Malaysia. Shame on you all.


No comments:

Post a Comment