Saturday 25 October 2014

TRAGEDI OKTOBER…. MUNGKIN MENJADI KENYATAAN BUAT ANWAR



Dunia politik tempatan dan luar negara sedang menunggu tarikh 28-29 Oktober 2014 iaitu kes perbicaraan dan keputusan Mahkamah Persekutuan mengenai rayuan sabitan Anwar Ibrahim meliwat bekas pembantunya oleh Mahkamah Rayuan. Anwar Ibrahim sedang memohon Mahkamah Persekutuan melepaskan beliau dari kesalahan meliwat tersebut.
Seperti biasa, Anwar Ibrahim memberikan tekanan kepada banyak pihak demi kebebasan beliau. Yang utamanya beliau sedang memberikan desakan terhadap Institusi Kehakiman. Beliau terus mencuba memberitahu rakyat yang Mahkamah di Malaysia sudah hilang integritinya. Dalam suatu Majlis Deepavali, Anwar Ibrahim begitu optimis berkata yang jika kes liwatnya di jalankan mengikut fakta undang undang, beliau akan menang  Tetapi jika ada campurtangan politik atau tangan ghaib atau di luar fakta perundangan, beliau mungkin akan di penjarakan. Hanya melalui ketulusan Institusi Kehakiman, beliau akan dilepaskan daripada sabitan dan 5 tahun penjara. Beliau awal awal dan siang siang sudah meletakkan bebanan kepada Institusi Kehakiman yang jika beliau kalah, ada sesuatu yang tidak kena di dalam penghakimannya. Jika beliau menang, dengan segara dan bongkak akan mengatakan yang kesnya telah dijalankan mengikut fakta undang undang.
Usaha desakan dan tekanan di jalankan di pelbagai sudut dan cara. Ahli PKR yang digantung keahliannya, Cik gu Bard pun berperanan mengubah presepsi melalui pendapat nya. Pada saya ia adalah strategi `reverse pyschology’ dengan berhujah  jika Anwar tidak di penjarakan, DS Najib akan mendapat political milage yang lebih baik. Pendapat begini akan membuatkan penasihat DS Najib berfikir dan ada yang akan kata betul dan ada yang kata tidak mungkin. Ini memberi ruang untuk penasihat bercakap DS Najib. Jika tidak kuat iman, DS Najib juga akan termakan juga. Tetapi pada kelazimannya PM tidak mencampuri urusan Institusi Kehakiman. UMNO lebih menghormati keputusan Mahkamah daripada PKR.
Selain itu, Anwar Ibrahim telah memberikan tekanan  kepada Peguam Negara sejak dulu lagi. Beliau dan kumpulannya telah melontarkan pelbagai tuduhan salah guna kuasa Tan Sri Gani Patail. Bertujuan untuk mecemarkan kredibiliti Tan Sri Peguam Negara. Anwar Ibrahim juga menggunakan saluran perundangan untuk menghalang perlantikan Tan Sri Shafie Abdullah sebagai Ketua Pendakwaraya kes rayuan Liwat ini. Mahkamah (Rayuan atau Persekutuan tidak pasti) telah menolak permohonan Anwar itu.  Ada sebab nya Peguam Negara melantik atau menswastakan perkhidmatan mendakwa ini. Kes ini kes seorang individu bukan kerajaan.
Beberapa blog juga seperti Blog MIK pula mendakwa seorang SETPOL Menteri Kanan telah meneleon Anwar Ibrahim yang sedang berada di London, dengan memberi perkhabaran yang beliau akan di bebaskan oleh DS Najib. Setahu saya, DS Najib tidak terlibat langsung dengan perbicaraan Liwat Anwar Ibrahim. Hanya para Hakim dan Mahkamah yang  berbuat keputusan. Kedua dua pihak pendakwa dan pembela mesti memaparkan bukti dan hujah untuk memenangi kes Liwat ini. Saya kurang yakin dengan penulisan blog tersebut kerana ia amat merbahaya. Apa akan terjadi jika institusi Kehakiman pun di kuasai politik, rasuah dan Mafia seperti kes di Kuala Sepetang, Taiping.
Anwar Ibrahim dan PKR telah menyusun dan merangka perhimpuan sokongan penyokong Pakatan Rakyat supaya hadir di Perkarangan Istana Kehakiman Putrajaya sebagai tanda sokongan rakyat terhadap beliau. Anwar Ibrahim ingin menunjukkan bahawa rakyat percaya yang pemimpin mereka ini tidak bersalah dan wajar dilepaskan. Namum itu satu strategi yang mempunyai dua matlamat. Perhimpunan Sokongan memang di atur menjadi Demonstrasi Bantahan. Wartawan
Saya harap PDRM bersama sama ATM dapat mengawal keadaan  di Putrajaya nanti dan mengambil tindakan segera terhadap penyokong dan pemimpinnya. Tindakan tegas dan `ganas’ sedikit perlu untuk menjaga keharmonian dan mengajar rakyat menghormati Mahkamah. Demonstrasi tanpa permit merbahaya. Orang awam boleh tercedera. Hartabenda boleh termusnah. Kegiatan ekonomi akan lumpuh seketika anya kerana seorang individu bernama Anwar Ibrahim.
Kes liwat ini dirasakan sudah menjadi perhatian dunia kerana kebijakaan Anwar Ibrahim mempromosi `kezaliman’ Kerajaan Malaysia dan Institusi Kehakiman nya di kalangan pemimpin dunia yang rapat dan percaya pada Anwar Ibrahim. Mahkamah telah memberikan segala ruang dan masa untuk Anwar Ibrahim melalui proses undang undang. Penanggohan sehingga 69 kali dan tempoh 5-6 tahun perbicaraan sepatutnya cukup untuk membuktikan Mahkamah di Malaysia sebuah Institusi yang adil. Rekod dunia mungkin suda dicipta di dalam hal ini.
Pada saya kejadian Tragedi MH370 dan MH17 dan terkini di pilih menganggotai Majlis Keselamatan Bangsa Bangsa Bersatu dengan undian yang banyak, ada hikmah nya. Ia menjelaskan karektor Negara Malaysia sebenarnya. Malaysia mudah berkerjasama dan menghormati kedaulatan negara lain.
Sesuai dengan Maal Hijrah ini, saya berdoa agar Allah memakbulkan doa yang bersalah di hokum dan yang benar di hormati. Saya redha jika Malaysia bermula dengan ketiadaan kelibat Anwar Ibrahim. Biarlah di dalam tempoh 5 tahun atau lebih ini, Malaysia aman dan Islam di angkat martabatnya. Bangsa Melayu di hormati.
TRAGEDI OKTOBER PASTI BERLAKU, NOVEMBER MENJELANG SEGAR

No comments:

Post a Comment