Tuesday 28 January 2014

MAT SABU WAJAR MENJADI KETUA DEWAN ULAMAK PAS PUSAT.



AlFatihah. Datuk Harun Talib, Ketua Dewah Ulamak PAS Pusat meninggal dunia awal Sabtu (12,17am) di sebuah Hospital di Kuala Terengganu. Allahyarham dikatakan menghadapi masalah kencing manis. Allahyarham meninggalkan seorang balu dan 5 orang anak dan pengikut PAS yang ramai. Orang Melayu termasuk UMNO pun menyenangi Allahyarham khasnya di dalam isu Kalimah Allah. Beliau salah seorang pemimpin PAS yang menentang penggunaan Kalimah ALLAH oleh agama lain walaupun pendirian rasmi PAS sebaliknya.

Dengan pulangnya ke Rahmatullah Allahyarham Datuk Harun, maka tinggallah UMNO dan NGO NGO Melayu Islam dan peminpin/ahli PAS sahaja yang akan meneruskan perjuangan Kalimah Allah ini.  UMNO kena kerja lebih kuat kerana rakan dari pihak musuh politik telah tiada lagi.

Dengan pendirian rasmi PAS dan keakraban pemimpin PAS dengan pemimpin DAP dan PKR, wajarlah jawatan Ketua Ulamak PAS diberikan kepada Mat Sabu yang juga merangkap Timbalan Presiden PAS. Mat Sabu juga berpendidikan tinggi dan berpengalaman luas di dalam pentadbiran dan perang saraf dengan UMNO.


Allahyarham Datuk Harun Taib telah selamat dikebumikan jam 11 pagi Sabtu 25 Januari 2014 dan lebih 5000 kenalan memberikan penghormatan kepada Allahyarham. Datuk Seri Khir Jamil Baharom dan Datuk Aziz Abd Rahim mewakili Kerajaan. PM sendiri mengutuskan ucapan takziah yang teramat sangat.


AlFatihah kepada pejuang tegar Kalimah Allah dari PAS ini.

No comments:

Post a Comment