Sunday 26 January 2014

MENTERI PELANCONGAN SEORANG YANG BERFESYEN



Semasa merasmikan Muzium Coklat di Kota Damansara pada Khamis 16 Januari, Menteri Pelancongan, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz memakai Tshirt putih tetapi dengan kolor tidak dilipat, bercermin mata hitam. Beliau memilih `botak’ sebagai fashion rambutnya dan sering membawa tongkat serta amat jarang memakai kot dan bertie ketika merasmikan upacara rasmi Kementerian.

Penulis tidak pasti mengapa Kota Damansara di pilih menjadi lokasi Muzium Coklat. Mungkin coklat lebih tinggi permintaannya di Bandar? Mungkin dekat dengan pekilang pekilang coklat? Atau sebab lain. Mengapa tidak dibuat di Langkawi atau Melaka atau Pulau Pinang mahupun Iskandar,Johor?

Muzium Coklat ini mempamerkan bagaimana koko di proses menjadi coklat dan pelbagai bentuk dan pembungkusan. Ini adalah salah satu Muzium Coklot yang berada di Asia.

So far, Datuk Seri sibok menjual Malaysia dan mengadakan produk pelancongan. Beberapa hari sebelum ini, beliau katakan yang `Perak Man’ akan di bawa balik ke Lembah Lenggong yang sudah diiktiraf sebagai Lembah Warisan.

Penulis suka dengan pendekatan Menteri Pelancongan yang menjadikan `demonstrasi TURUN’ pada ambang Tahun Baru sebagai produk pelancongan. Beliau menyindir pihak penganjur yang para pelancong dapat melihat segelintir gelagat petunjuk perasaan cara cara menyambut tahun baru di Malaysia walhal majoriti rakyat bergembira dan bersyukur. Pelancong pun dapat melihat kesabaran PDRM dan  DBKL melayan kerenah para perosak itu.


Tahniah...

No comments:

Post a Comment