Wednesday 23 July 2014

MB `PUPET' PERTAMA DI MALAYSIA


Andaikata, segala `move' dan perancangan DS Anwar Ibrahim berjalan lancar serta TS Khalid Ibrahim menuruti permintaan PKR dan diperkenankan Sultan  Selangor, juga kebenaran Dewan Undangan Selangor, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail, ADUN Kajang, akan dilantik sebagai Menteri Besar yang baru. Beliau mengantikan Tan Sri Khalid Ibrahim. 

Maka terbentuklah satu Kerajaan Pupet yang pertama di Malaysia. Menteri Besar yang sebenarnya bukan di Bangunan Sultan Salehuddin, tetapi apartmen kecil di Sg Buluh atau pejabat PKR di Tropicana mahupun  rumah banglo di Bukit Segambut.

MB Selangor akan mempunyai ramai EXCO yang akan membantu tugasan MB. MB ini akan mempunyai penasihat sampingan kerana beliau tidak berpengalaman di dalam pengurusan sebuah negeri.

Yang penulis paling takut ialah MB baru (of course atas nasihat para penasihatnya) akan mengkaji semula perjanjian penstrukturan air yang di tandatangani oleh Kerajaan Malaysia dengan Kerajaan Selangor. Walaupun perjanjian itu `binding', mereka akan mencari jalan untuk di jadikan sebagai alat untuk berunding agenda pembangunan dan politik.

Jika ini berlaku, kemungkinan rakyat Selangor akan berhadapan dengan krisis air sekali lagi. Mereka akan mencari isu yang memungkinkan ia di kaji semula atau di batalkan.

Adakah rakyat Selangor sudah bersedia membeli tangki dan baidi untuk simpanan air bersih. Sudahkan rakyat Seangor sudah `exercise' untuk menguatkan otot otot untuk mengangkat air ke rumah masing masing. Adakah rakyat Selangor bersedia membeli air mineral untuk urusan harian termasuk mandi manda? Adakah rakyat Selangor bersedia melayan kerenah anak anak kecil yang perlu pencucian? Mungkin rakyat Selangor suka mandi sekali sehari?

Adakah pelabur dan peniaga sanggup menanggung kerugian berterusan jika bekalan air tidak kunjung tiba?






1 comment:

  1. Wan Azizah: I don’t mind being called a puppet
    5 AUGUST 2014 @ 8:07 AM

    SHAH ALAM: PKR president Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail said she does not mind being called a ‘puppet’ if the move to install her as the Selangor menteri besar is suc cessful.

    She said that should she become MB, she would appoint her husband, de facto opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim as her consultant and adviser.

    Addressing party members at an event in Klang last night, Wan Azizah said the only reason she was roped in to become the MB was because Anwar had his opportunity ‘snatched away’ from him.
    http://www.nst.com.my/node/20175

    ReplyDelete