Tuesday 15 July 2014

MUNGKINKAH MALAYSIA DI `JAJAH' SELEPAS PRU 14?


Terima kasih Inspirasi Melaya Gombak (IMPAK) yang mengulas buku The Chinese Dilemma.tulisan seorang penulis Cina dari China. Beliau yang berpengalaman di Malaysia. Salah satu pemerhatian penulis Ye Lin Sheng ialah item 8 iaitu:-

8. Orang Melayu sebenarnya sedang dijajah cina:

"Tetapi itulah keistimewaan orang Melayu, mereka adalah bangsa yang bersopan santun dan seorang penyabar. Sudahlah mereka bersusah payah berjuang untuk membebaskan diri dari jajahan barat. Sekarang mereka perlu bersusah payah untuk merampas dari orang Cina yang memegang ekonomi pula. Sepatutnya orang Cina yang perlu berbakti kepada orang Melayu kerana sudah diberi peluang mendapat kerakyatan, tetapi saya selaku orang asal dari China berasa malu dengan sikap bangsa saya yang tinggal di Malaysia. Tidak ada perkataan yang dapat saya berikan kerana dasar orang cina terlalu keras, ekstrim serta perkauman. Kami sendiri orang yang tinggal di China tidak menerima ideologi Komunis, tetapi orang Cina di Malaysia lebih selesa untuk mengamal serta menyebarkan ideologi Komunis. Sebenarnya jujur saya mengatakan orang cina Malaysia sedang menjajah orang Melayu, mereka seperti menganggap bahawa orang Melayu adalah musuh yang nyata" -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)

Komen Penulis

Suatu ketika dahulu, Melaka (kemudian Tanah Melayu dan Malaya) pernah di jajah oleh Portugis, Belanda, Inggeris, Japan dan Inggeris sejak 1511 sehingga 1957. Ini bermakna kita pernah di jajah 446 tahun lama. Malaysia sudah Merdeka 57 tahun. Penulis merasa risau dengan kebangkitan DAP dan kaum Cina. Mungkinkah Malaysia akan di `jajah' oleh kaum Cina selepas PRU14?.Di jajah secara ekonomi dan politik oleh kaum Cina dengan bantuan orang Melayu sendiri.

1 comment:

  1. tidak mustahil kalau itulah kehendak melayu.semakin ramai melayu bangga jadi macai cina.ajak cina melawan melayu.

    ReplyDelete