Tuesday 26 November 2013

NUR JAZLAN SESUAI KEAHLIAN MKPN BUKAN MT UMNO



YB Nur Jazlan Mohamed, ahli parlimen Pulai mencetuskan kontroversi lagi. Kali ini beliau mengatakan `sesuatu yang kurang enak’ kepada 145,000 perwakilan UMNO kerana tidak memilih beliau menganggotai Majlis Tertinggi UMNO. Ia seumpama memperkecilkan ahli UMNO kerana tidak pandai memilih calon yang baik untuk MT.

Beliau menyatakan demikian kerana beliau merasakan beliau seorang yang layak menjadi ahli Majlis Tertinggi UMNO.

Umum tahu yang seramai 64 calon menawarkan diri supaya dipilih menganggotai MT tetapi hanya 25 orang yang dipilih. Ini bermakna 39 calon yang tewas. Mereka yang tewas itu walau bagaimana tidak berkecil hati dan reda dengan kehendak ahli UMNO. Nama besar yang tewas dan penyandang termasuklah Datuk Saifuddin Adullah, Raja Nong Chik dan ramai lagi penyandang yang VIP yang tewas.

Datuk Saifuddin, pada pendapat penulis, seorang yang bijak berhujah dan ianya terserlah apabila berwancana dengan para pembangkang. Beliau boleh  `handle’ floor walaupun berdiskusi dengan di dalam keadaan `handicapped’. Kadang kadang ahli panel yang tidak `balance’ bilangannya termasuklah dengan moderator yang pro pembangkang.

Pendapat Datuk Saifuddin kadang kadang berlainan dengan arus perdana UMNO terutamanya AUKU. Ahli UMNO pulak yang merasa pandangan beliau `pro pembangkang’. Beliau telah menerima padahnya apabila para perwakilan tidak memilihnya sebagai ahli MT. Penulis yakin ramai juga ahli UMNO yang tidak mengundi beliau semasa PRU13 yang lalu yang menyebabkan beliau tewas Parlimen Temerloh.

Adakah YB Nur Jazlan sedang memberikan tekanan kepada PM supaya melantik beliau menganggotai MT? Tekanan diberikan melalui memberikan komen komen yang sinis dan `menyakitkan hati’ ahli UMNO.

Seikhlasnya, penulis merasa PM memberikan jawatan Pengerusi PAC kepada YB Nur Jazlan kerana ingin `meredakan’ atau `menjinakkan ‘ YB NurJazlan dan bukan atas dasar kebijaksanaan. Mungkin dengan kelulusannya ia boleh membantu menjala
nkan tugas di PAC. Bising sangat dan kuat mengkritik.

Apabila dilantik menjadi PAC, beliau mengumumkan bahawa PAC akan memanggil beberapa GLC atau Kementerian untuk soal jawab. Ia seakan membalas dendam terhadap seseorang personaliti mahupun Kementerian dan syrikat GLC.

Penulis pernah menulis tentang YB Nur Jazlan seperti di sini.

Cadang Ahli UMNO `matikan air’ YB NurJazlan buat seketika supaya ia belajar daripada sikap menekan dan mengkritik orang lain tidak mengira tempat.  

No comments:

Post a Comment