Wednesday 5 September 2012

SALAM SEJAHTERA DATO HISHAM. TOLONG JANGAN JADI LIABILITI KEPADA DATO SRI NAJIB



Pertamanya, penulis berpendirian penulis lebih sayangkan parti UMNO dan BN daripada Dato Seri Hishamuddin. Penulis bukan perosak parti tetapi hanya ingin membantu, itu pun jika sudi. Penulis hanya menulis berdasarkan arus akar umbi melalui percampuran dan kelohan di media baru.

Penulis akui berjawatan Menteri Kementerian Dalam Negeri amat mencabar dan bolehlah dianggap kerusinya panas. Dengan berlatarbelangkan keluarga yang terlibat di dalam penubuhan UMNO dan anak mantan Perdana Menteri, ia menjadi lebih sulit untuk mendapatkan perimbangan politik yang baik.

Perhimpunan Bersih 3 dan seterusnya Janji Bersih, diselangseli dengan Perhimpunan Hijau juga Oren merupakan fenomena yang menyukarkan buat KDN dan Menterinya. Undang undang membenarkan perhimpunan aman bersyarat tetapi para penganjur selalunya tidak dapat mengawal keadaan semasa berlansungnya perhimpunan. Keganasan berlaku dan aksi lucah serta perbuatan yang tidak diingini berlaku. KDN sedang mendakwa penganjur Bersih 3. Ia mungkin tidak memihak kepada Kerajaan seperti Bersih 2 yang diistihar OK.

Amalan berdemostrasi akan berterusan dan ia tidak baik kepada negara dan rakyat. Rakyat mula merasa undang undang Malaysia tidak sempurna dan KDN dan Polis tidak berjaya menangani permasalahannya. Dato Seri Hisham hanya mampu memberi amaran sahaja tanpa tindakan yang jitu berbentuk penyelesaian.

Benar. KDN sedang melakukan transformasi menurunkan indek kadar jenayah sebaik mungkin. Penulis tidak mahu membincangkannya di ruang ini kerana ia sedang berjalan. Pencapaiannya `yo yo’.

Bersih 3 menerima bantahan dari rakyat. Ribuan lapor polis dibuat, namum Bersih 3 terus diadakan. Polis mendapat Perintah Mahkamah tetapi Polis tidak dapat melaksanakannya. Mengapa? Salah satu sebabnya ialah Polis tidak mahu mengambil risiko menjadi `budak jahat’. Polis takut imej Kerajaan tercalar. Jika imej Kerajaan tercalar, BN sukar mendapat undi.

Polis kena buat keputusan samada `silent majority’ lebih diperlukan semasa pilihanraya atau `minority citizen’ yang merusuh tadi lebih mustahak. Atas senario diataslah, rakyat tidak selesa dengan Dato Seri Hisham.

Beliau dikatakan terlalu berhati hati dan berlaku `safe’ kepada diri beliau dan untuk Kerajaan. Peminat peminat fb mengelar Dato Seri Hisham sebagai menteri pondon, dayus, menteri amaran dan sebagainya.

Macamana penyelesaiannya? Menteri KDN perlu mempunyai `charactor’ yang berani dan tegas. Dato Seri Hisham seorang yang mudah mesra dengan orang ramai. Ianya baik untuk politik tetapi tidak sesuai untuk jawatan KDN. Kena ada muka kegarangan seperti Datuk Seri Nazri Aziz.

Pilihanraya semakin hampir dan penulis tidak mahu silap langkah oleh KDN akan di`exploit’ olen Pakatan Rakyat hingga menyukarkan Dato Sri Najib.

Apa opsyen yang ada pada Dato Sri Najib terhadap Dato Seri Hisham? (1) rehatkan (2) tukar kepada jawatan dan potfolio yang lain. Sekadar pandangan..

1 comment:

  1. opsyen 2 lebih sesuai utk bn. utk aku, kalau ada opsyen lain lebih baik dpd pakatan haram, dh lama aku chow tinggalkan bn. sbbnya ada menteri yg mcm menteri kdn tu la, sakit ati sgt2. malangnya tiada pilihan...huhuhu

    ReplyDelete