Sunday 23 September 2012

TABIAT BURUK AHLI / PENYOKONG UMNO-sambungan

Penulis ingin menyambung cerita tabiat buruk ahli dan penyokong UMNO selepas beberapa penulisan terdahulu. Sila semak.
Penulis perhatikan Ahli Parlimen dan Ahli DUN atau wakil rakyat yang dipilih mempunyai kontraktor yang mereka minati atau diselesai ataupun kroni. Ada wakil rakyat yang mengamalkan `favouratism' kepada kontraktor tertentu kerana kontraktor tersebut boleh diharapkan ataupun `perform'. Dalam banyak kes, kerja kerja `emergency' perlu di laksanakan dengan segera sebelum peruntukan tersedia. Banyak berlaku kerja kerja tersebut merugikan atau menguntungkan kontraktor. Dalam kes kerja yang rugi, wakil rakyat akan `top up' kerugian kerja ini dengan kerja lain di masa hadapan.

Yang buruknya, kontraktor yang diminati dan diselesai oleh wakil rakyat tersebut merupakan kontraktor yang sombong dan `tidak mesra rakyat' di taman perumahan atau kampongnya. Sesen pun rezeki yang diberikan atau disalurkan kepada mereka tidak dipergunakan dengan baik untuk mengkukuhkan UMNO di taman perumahan mereka. Kontraktor semakin sombong, menambah kenderaan dan menjauhi penduduk setempat. Ramai penduduk setempat tahu bahawa wakil rakyat Parlimen atau DUN tertentu memberikan kerja tersebut. Akibatnya penduduk membenci wakil rakyat kerana wakil rakyat menambah kesombongan kontraktor tersebut. Isteri dan anak anak tidak bercampur gaul dengan penduduk. Jamuan Hari Raya tidak diadakan dan jemputan tidak dihadiri.

Para wakil rakyat boleh memperbaiki suasana ini. Boleh semak rekod mereka. Jangan sampai penulis menyebut nama wakil rakyat dan kontraktornya.
ikhlas dari
nasirwise.blogspot.com

No comments:

Post a Comment