Tuesday 7 August 2012

Ex-official: Unisel being run to ruin


SHAH ALAM: A UNIVERSITY with 12,000 students should not be facing financial trouble unless it is poorly managed.

Former Universiti Selangor (Unisel) marketing and communication director Halid Hasbullah said the university would not face such a predicament if it was managed properly.
The situation, he said, was made worse by political interference in the state-run university's administration.
"This shows that Unisel has high operations cost. Other private college and universities can make profit by having 7,500 to 8,000 students.
"From what I observe, Unisel has a high fixed cost.

Sekadar pandangan…
Saya merujuk kepada penyataan En Halid Hasbullah, bekas Pengarah Pemasaran dan Komunikasi UNISEL dalam TheStar 7 Ogos 2012,  mengenai masalah pengurusan kewangan Universiti tersebut.

Banyak kebenarannya bahawa UNISEL dibawah PR ini menghadapi masalah. Bermula dengan campur tangan ahli politik yang bermotifkan wang, di dalam lembaga pengarah. Kemudian rombakan tenaga kerja yang menyaksikan pemecatan dan perletakan jawatan pegawai kanan dan pengurusan atasan. Penambahan VC dan perlantikan pegawai yang tidak cekap dan tiada keperluan. `Intake’ pelajar yang berkurangan setiap semester akibat dari kehilangan keyakinan ibubapa terhadap UNISEL pengurusan baru ini, menyumbang kearah aliran wang tunai yang ketat..

Pada hemat saya, pengurusan yang berkiblatkan PR ini mengambil kesempatan yang ada untuk menghabiskan wang universiti kerana kemungkinan besar, selepas PRU13, Selangor akan ditabir semula oleh BN. Segala rezab kewangan harus dihabiskan dan hutang perlu diperbesarkan supaya pengurusan akan dating akan menghadapi masalah.

GLC Kerajaan Selangor yang lain juga dikataan sedang sibuk meng`adjust’ akaun dan aliran wang tunai supaya jika berlaku pertukaran kerajaan, wang tunai sudah di guna atau di larikan ke projek kroni.

Dokumen dokumen penting kerajaan seperti hasil mansul tanah dan bahan mentah sudah di ketepikan oleh kerajaan PR.

Begitulah rakusnya PR di Selangor. Pada saya BN perlu `kurang ajar’ seperti PR juga.

Ikhlas dari
Nasirwise.blogspot.com

No comments:

Post a Comment