Friday 22 February 2013

SALAH SATU STRATEGI JANGKA PANJANG BN MELAKA UNTUK RAKYAT.


SALAH SATU STRATEGI JANGKA PANJANG BN MELAKA UNTUK RAKYAT.

Tahniah kepada Yayasan Melaka kerana membantu peniaga kereta tolak di Flat Seri Siantan. Dilaporkan sekitar RM60K dibelanjakan untuk membekal 36 buah kereta tolak. Ini memungkinkan peningkatan pendapatan dan juga kebersihan dan keseragaman selari dengan negeri pelancongan.
Penulis berpendapat satu strategi yang baik untuk BN. Sepatutnya BN Melaka membantu pengusaha tomyam dan gerai gerai dengan menghadiahkan meja dan kerusi atau lesen mahupun uniform pekerja. Membina gerai dan menyewa murah gerai juga membantu.
Pertamanya tempat ini merupakan pusat perjumpaan orang ramai dan pengusaha boleh menjadi duta BN secara tidak langsung.
Pengusaha TomYam di Melaka tumbuh bagai cendawan dan kebanyakan datang dari Selatan Thailand dan Kelantan. BN kena `convert’ mereka ini supaya jika berjumpa dengan kekawan Kelantan, mereka boleh menyatakan sedikit kebaikan BN.
Permasalah besar pekerja tomyam ialah masalah passport dan dokumen perjalanan dan pas kerja. Jika BN dapat membantu mereka, penulis percaya mereka akan menyokong BN.
Penulis selalu berangan jika menjadi YB, penulis hendak menderma 50 ekor anak ayam dan 50 ekor itik kepada setiap keluarga yang layak membela haiwan. Jika hendak memberi lembu kambing, kosnya tinggi. Penerima akan membela ayam dan itik untuk kegunaan sendiri. Sebaiknya ia membiak dan jika boleh berniaga atau jual ayam itik, bertambah juga pendapatannya. Jika ayam dan itik bertelor, penerima dapat juga menggunakannya.
Industri ayam ada masa bermasalah dengan lambakan anak ayam yang berlebihan. Leong Hup dan lain pernah membunuh anak ayam untuk menstabilkan harga. Alangkan baik jika anak ayam tersebut diagihkan kepada rakyat seperti ala BRIM daripada di bakar atau bunuh

No comments:

Post a Comment