Sunday 9 June 2013

MAAF. DATUK IR HAMIM SAMURI DAN AHLI POLITIK BERCITA CITA TINGGI. KENA FASIHKAN BAHASA INGGERIS.



Penulis mendengar ucapan Datuk Ir Hamim Samuri, Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri di Forum Perdagangan Malaysia-Vietnam. Ucapannya berfakta Cuma penyampaiannya perlu diperbaiki. Datuk Ir Hamim mesti berusaha memperbaiki `English’ nya. InsyALLAH dalam latihan insentif setahun ini, kita boleh nampak perubahannya. Menonton channel ASTRO 610 TVIQ `Oh My English’ belum memadai.


Penulis ingin ingatkan ahli politik yang tergila gila ingin menjadi Ketua Menteri atau Menteri Besar ataupun melobi menjadi Menteri dan Timbalan Menteri supaya mengukur kebolehan berkomunikasi. Jika merasa tidak ada bakat, cakap siang siang kepada DS Najib dan TS Muhyiddin, kelemahan kita. Bandingkan kita dengan pemimpin Cina Cina DAP dan pembangkang. Kekurangan kita memberi peluang kepada pembangkang ketawakan kita. Sebelum ini BN ketawakan bekas Ahli Parlimen Kelanja Jaya, Gwo Burne Loh Videocameraman mewakili PKR, yang tidak boleh berbahasa Malaysia..


3 comments:

  1. Bagi saya, tak apa asalkan pimpinannya dan pentadbirannya bagus (termasuk akhlaknya)..

    Orang Jepun, Korea, Jerman dan banyak negara maju yang lain tak bagus pun Bahasa Inggeris tapi masih boleh maju..

    Cuma, kalau boleh berbahasa Inggeris dengan baik adalah kira satu bonus.. Tapi tidak menjadi satu keutamaan..

    Pendapat saya lah.. Yang bernilai 1 Pound Sterling.. Wow! Jual pendapat pun buleh jadi kaya!!.. Haha..

    ReplyDelete
  2. Terima kasih di atas pandangan Tuan Sebarangan. Ada kewajarannya. Belajarlah banyak bahasa san tingkatkan kemahirannya. Sebab itu saya sokong pembelajaran Matematik dan Sain di dalam Bahsa Inggeris. Anak anak saya pun lemah dalam English. Kena hantar tuition.

    ReplyDelete
  3. Baru tengok YB dalam buletin utama tadi. Memang bukan masalah besar tak pandai berbahasa Inggeris tapi bila portfolionya MITI, masih wajarkah kita kata tak perlu. Jepun dan Thailand pun akan letak menteri yang fasih berbahasa Inggeris untuk jawatan tu.

    Pada pandangan saya, mungkin YB tu cuba nak membaiki penguasaan bahasa inggeris dengan menjawab soalan pemberita dalam bahasa inggeris tapi malangnya membuatkan beliau nampak ... hmmmmm terkutil2 dibuatnya. Wajar ambil langkah belajar dan perbaiki kelemahan sementara masa masih ada, sebelum pembangkang guna sebagai peluru berpandu. tapi buat sementara waktu, kalau cakap dengan tv malaysia, guna bahasa malaysia je la dulu. daripada buat malu kerajaan...

    bukan mengutuk tapi harap berubah ke arah yang lebih bagus.

    ReplyDelete