Sunday 2 June 2013

RUPANYA DAP LEBIH RASIS DARIPADA FILEM TANDA PUTERA. FINAS SILAP TIDAK BERTEMPAT



Penulis pernah mencadangkan filem TANDA PUTERA  ditayangkan tahun lepas lagi dan ia di jadikan filem pendidikan sejarah untuk rakyat Malaysia. Tetapi pengurusan FINAS takut dengan gertakan Lim Kit Sial dan DAP, filem ini ditangguhkan tayangan. Diberitakan ada segmen beberapa saat atau minit daripada 1-1.5 jam filem menunjukkan Lim Kit Sial menghasut orang Cina mencerca dan menghina orang Melayu. Itulah sejarah 13 Mei 1969. Kita tidak boleh `erase’ fakta sejarah. Ia ada kaitan tentang keutusan PRU juga. Selain daripada itu cerita tentang kegigihan Perdana Menteri dan Timbalannya mengendalikan Negara.
Kesimpulannya, sekadar pandangan penulis ialah,
FINAS, `overdo’ dengan melarang ia ditayangkan kerana dikuatiri faktor perkauman. Rupanya DAP lagi rasis daripada Tanda Putera.
FINAS membantu merugikan syarikat perfileman orang Melayu.
FINAS  gerun dengan gertakan dan ugutan Lim Kit Sial dan DAP.
FINAS tidak yakin dengan barisan peguam Kerajaan.
FINAS pro DAP dan salah satu faktor menjadikan orang Cina menyokong dan mengundi DAP. Jika filem di tayangkan kemungkinan situasi politik tidak seteruk ini. Ahli atau penyokong orang Melayu di dalam PAS PKR DAP dan anak Muda Cina mungkin `insaf’ melihatkan perbuatan terkutuk Atok Cina itu.
Wajar lepaskan jawatan Pengerusi dan ahli jawatankuasa FINAS dengan segera kerana  melakukan `wrong decision’. Penulis dan mungkin rakyat Malaysia mahu seorang Pengerusi yang berani dan tegas seperti Datuk Seri Zahid Hamidi, Datuk Ibrahim Ali, Tan Sri Prof Dr Ibrahim Abu Shah, Datuk Mohd Noor Abdullah dan Datuk Zulkifli Noordin.

Penulis berhak membenci ahli, pengundi  dan penyokong DAP. Itu hak asasi penulis. 

No comments:

Post a Comment