Thursday 13 March 2014

NAHAS MH370 DAN IMPLIKASI KEPADA PRK KAJANG ?



Tragedi pesawat MAS MH370 hilang amat memilukan kepada kaum keluarga khasnya dan amat mendalam kesan kewangannya kepada MAS dan Khazanah Nasional.

Kemungkinan besar, seramai 239 keluarga bakal diberitakan dengan kematian orang  tersayang kerana kelazimannya apabila berlaku pesawat terhempas di laut dan darat,  tiada penumpang yang terselamat. Penulis harap sangat mereka semua terselamat tetapi harapannya terlalu tipis. Ada yang kehilangan anak atau bapa atau ibu atau adik atau kakak atau isteri atau suami atau sahabat handai mahupun jiran. Pekerjaan juruterbang dan anak kapal memang berisiko tinggi dan sebab itu gajinya lebih tinggi daripada pekerjaan biasa. Perjalanan udara biasanya berisiko maut berbanding jalanraya.

MAS juga kerugian besar. MAS kena berbelanja besar untuk membawa kaum keluarga  luar negara dan dalam negeri ke KLIA atau Vietnam (jika pesawat di jumpai di perairan berdekatan Vietnam). Perbelanjaan SAR pun MAS menanggong sebahagiannya manakala Kerajaan menanggong majoritinya. Lagi lama operasi SAR, semakin tinggi kos nya. Pihak insuran, ETIQA dijangka terjejas prestasi kewangannya tahun 2014 kerana pesawat dan penumpang di insurankan dengan ETIQA. Tuntutan insuran mungkin mencapai angka billion.

MAS baru sahaja mengumumkan kerugian RM1.2 bilion untuk tahun 2013 dan dengan tragedi ini, MAS akan menambahkan kerugiannya. Sahamnya merundum ke paras 24-27 sen sesaham. Sebab itulah penulis meramalkan beberapa hari sebelum kejadian kehilangan yang MAS bukan EMAS lagi. Harap sangat MAS tidak bertukar kepada besi buruk. XXXXX

So far, pemilik MAS iaitu Khazanah Nasional begitu `low profile. Prestasi kewangan 2013 pun diumumkan oleh CEOnya. Jika ada keuntungan besar, mereka ingin melaporkan tetapi apabile berlaku kerugian, CEO kena bertanggongjawab. Kini apabila insiden kehilangan MH370, pengurusan tertinggi Khazanah Nasional terus menikus. CEO MAS terpaksa berhadapan dengan pemberita dan keluarga mangsa.

Di Malaysia, ada golongan yang mengkritik Kerajaan kerana MAS kerugian besar akibat daripada kecuaian, kurang kecekapan dan rasuah. Mereka tidak mengambil kira keadaan ekonomi dan kenaikan harga minyak. Inilah masa dan situasinya untuk menghentam MAS, Khazanah Nasional dan Kerajaan. Pakar pakar `spin’ mencari jalan memburukkan Kerajaan di kalangan rakyat Kajang dengan harapan PKR akan mempertahankan kerusi mereka di Kajang.



Penelitian
1   Usia pramugara dan pramugari MAS secara amnya sudah tua. Mungkin mereka berpengalaman tetapi kos pengajiannya tinggi. Contohnya bonus tahunan bergantung pada masa perkhidmatan. Mungkin jika di buat kajian, cost per person MAS dengan penerbangan lain seperti Air Asia, lebih tinggi. Setakat ini, teori juruterbang dan pembantu juruterbang diserang angin ahmar dan serangan jantung. Penulis adalah pesakit jantung.
2 Alhamdullilah, juruterbang dan bekas juruterbang semakin tinggi ilmu keagamaannya. Ramai pengulas yang dijemput ke Studio mengulas atau menyebut nama ALLAH berulang ulang kali. Dipenghujung kehebatan sains, pertolongan ALLAH wajib dipohon.Ramai yang mencadangan yang SAR melibatkan sains dan keagamaan iaitu pertolongan ALLAH.

3.    Jelas kelihatan 12 negara (melibatkan 49 kapal 39 pesawat) sanggup memberikan pertolongan kepada Malaysia melaksanakan SAR. Ini bermakna dasar politik antarabangsa dan kemesraan Malaysia berada dilandasan yang betul. Malaysia adalah sebuah negara yang paling awal menghulurkan bantuan jika berlaku malapetaka mahupun peperangan di negara lain.

No comments:

Post a Comment