Friday 21 March 2014

PESAWAT MH370 TERBANG MENGHAMPIRI AUSTRALIA. KELUARGANYA JUGA KE AUSTRALIA?


KEMUNGKINAN SERPIHAN MH370 DI JUMPAI DI LAUTAN HINDI, BARAT AUSTRALIA

Andaikata benar dan sah bahawa kedua serpihan (salah satu serpihan berukuran 24 meter) yang di jumpai 2,500 km dari Perth, adalah serpihan  pesawat MH370, maka persoalan seterusnya mengapakah pengendali pesawat atau juruterbang baru (perampas) pesawat tersebut memilih atau menuju Lautan Hindi atau menghampiri Australia untuk di daratkan atau di hempaskan.?

Kemungkinan besar kawasan ini menjadi pilihan pengendali pesawat atau juruterbang (perampas) baru pesawat agak sunyi dan kurang pengawasan radar oleh sesebuah negara. Mungkin kebarangkalian, pendaratan di laut lebih selamat daripada mendarat di darat.

Insiden MH370 ini membuka mata Kerajaan Malaysia dan Antarabangsa khas Kementerian atau Agensi Anti Pengganas mengenai kelemahan radar dan satelit jika transponder di padamkan dengan sengaja atau dipaksa. Pembuat pesawat perlu membuat kajian mengatasi kelemahan ini dengan segera kerana `pengganas’ telah mendapat satu lagi idea atau cara melakukan rampasan pesawat kapal terbang.

Secara kebetulan, di laporkan oleh sebuah blog yang keluarga juruterbang Zaharie telah berlepas ke Australia (tidak pasti sebelum atau selepas 8 Mac 2014). Mungkin keluarga mereka mempunyai rumah di sana ataupun menziarah anak yang sedang belajar atau bekerja di Australia. Tidak mungkin mereka mahu berjumpa dengan usahawan berjaya dan kayaraya Rahim Ghouse.  Walaubagaimanapun Tan Sri Ketua Polis Negara berkata ahli keluarga Juruterbang Zaharie memberikan kerjasama yang baik kepada PDRM melakukan siasatan keatas simulator dan computer ribanya.

Sebentar tadi diberitakan beliau ada buat panggilan misteri.....

No comments:

Post a Comment