Tuesday 8 July 2014

ADIK BERADIK DAN SEPUPU URUS MALAYSIA


DS Mohd Najib Tun Razak telah melantik adik beliau Datuk Ser Nazir Tun Razak sebagai salah seorang Pengarah di Khazanah Nasional Berhad, sebuah GLC pelaburan terpenting milik Kerajaan Malaysia mulai 1 September 2014.

DS Nazir akan melepaskan melepaskan jawatan sebagai Ketua Pegawai Esekutif CIMB tetapi akan menjawat Pengerusi CIMB mengantikan Tan Sri Md Nor Yusof. 

Perlantikan dan pelepasan jawatan ini amat menarik penaktafsirannya.

1. Datuk Seri Nazir mungkin membantu Tan Sri Azman Mokhtar dan pengurusan di dalam Khazanah Nasional kearah sebuah GLC yang hebat.
2. Datuk Seri Nazir mungkin akan menimba pengalaman ringkas di dalam Khazanah Nasional sebelum menagmbilalih tugas Pengarah Urusan, Tan Sri Azman Mokhtar. Tan Sri Azman sudah terlalu lama dengan Khazanah dan `darah baru' di perlukan di Khazanah.
3. Tan Sri Md Nor mungkin di tugaskan sepenuh masa di MAS yang sedang di dalam kerugian serta `bad image' sejak kes kehilangan pesawat MH370. Usaha usaha `turnaround' MAS perlu dilaksanakan.
4. Umum tertanya tanya berapa pulak gaji DS Nazir sebulan.menjadi Pengerusi CIMB Bank dan pengarah di Khazanah Nsional. Beliau dikatakan bergaji kasar ratusan ribu sebulan di CIMB, wallahualam.

Perlantikan adik beradik begini boleh mendatangkan fitnah yang PM sedang mengamalkan sikap nepotisma. Puak pembangkang cukup mahir memainkan isu sebegini. DS Najib harus ada jawab walaupun DS Nazir mempunyai kepakaran dan pengalaman yang bersesuaian dengan kerja di Khazanah nasional.

Sekarang pun kedengaran sosek sosek, adik beradik urus Malaysia dan ekonominya, di bantu oleh sepupunya, Datuk Seri Hishamuddin.

Penulis mengambil pendirian yang setiap ahli pengurusan wajib bijak dan amanah walaupun adik beradik dan sepupu. 





No comments:

Post a Comment