Friday 4 July 2014

ORANG CINA PANDAI MATEMATIK. TAKE ADVANTAGE PERPECAHAN MELAYU.


Tun Hamid menulis......

Melihat perpecahan orang Melayu, orang Cina khususnya, yang memang pandai membuat perkiraan, telah bersatu di belakang DAP, mengambil faedah daripada undi penyokong PKR dan PAS untuk menjatuhkan BN dan menjadi parti dominan dalam Pakatan Rakyat yang akan memerintah.

Negeri Perak selepas PRU12 adalah misalan yang baik. Wakil PAS dijadikan sebagai Menteri Besar menyebabkan penyokong-penyokong PAS merasa bahawa mereka telah berjaya menubuhkan sebuah “Kerajaan Islam”.

Maka bertakbirlah mereka disepanjang jalan menunjuk perasaan. Hakikatnya majoriti ahli Exco adalah ahli-ahli DAP dan merekalah yang sebenarnya berkuasa. Jika dulu “Pak Kadok menang sorak kampung tergadai, sekarang Haji Kadok menang takbir negeri tergadai.”

Komen Penulis
Kaum Cina DAP memang pandai buat perkiraan untung rugi. Mereka take advantage di atas kelemahan orang Melayu. Mereka sudah dapat sedikit hak Melayu dan Bumiputera. Kerajaan BN kini terpaksa memberi kelonggaran untuk mendapatkan sokongan orang Cina. Contoh yang jelas ialah ketika BN cuba merampas Selangor. Datuk Sri Najib meluluskan jutaan peruntukan kewangan kepada kaum Cina, tetapi Datuk Sri Najib dan BN tertipu. Undi yang lebih besar di berikan kepada DAP.

Ringkasnya, banyak peruntukan kepada kaum Cina semakin banyak undi kepada DAP PKR PAS. Jesteru itu, BN kalau nak undi di Selangor, jangan beri peruntukan yang besar dan mega.

Pada pandangan penulis, krisis air ini sepatutnya memberikan advantage kepada BN. Tetapi penulis ragu ragu. Krisis ini hanya akan mengubah pemimpin di dalam PKR sahaja dan orang Cina tetap memberikan undi kepada DAP semasa PRU14 nanti.

bersambung siri 3

sumber:
Tun Abd Hamid Mohamed
22.04.2014
Bilik Cempaka
Wad 28, Hospital Kuala Lumpur 
http://www.tunabdulhamid.my

1 comment:

  1. orang cina belajar dari nenek moyang mereka sebab itu bila mereka diberi peluang untok masuk ke tanah melayu melalui penjajah maka mereka tak lepaskan peluang keemasan yang di berikan. dan dengan membawa kebudayaan mereka serta menanamkan sifat perkauman dalam diri cucu cicit mereka sehingga ke hari ini/mereka memang bijak dalam pelbagai ilmu itu kita tak bolih menafikan, sehingga menjadi bangsa yang terkaya dimalaysia dan dimerata dunia. orang melayu dan pribumi sebenarnya tiada kurang hebatnya itu bolih di buktikan melalui sejarah tamadun kaum melayu yang menyebah allah beragama islam. tapi olih kerana sifat hasad dengki tamak dan haloba dan membelakangkan ajaran islam maka berlakulah penkhianatan baik secara rahsia mahupun terang terangan. mementingkan darjat dan keturunan,pangkat, dan imbuhan tak kira apa cara sekalipun semuanya halal. asal maksud tercapai untok memenuhi nafsu serahkah hingga lupa akan tanggong jawap menjalankan amanah yang diberikan. namun rakyaat malaysia harus bersatu walau apa pun. kita semua berasal dari nabi adam alaihisalam, cuma berlaina fahaman dan agama. kepada bangsa ku kembali lah bersatu agar keharmonian dan keamanan tetap terjaga.. sebab ya merupakan tanggongjawap bersama.miskin kaya berdarjat dan berkuasa tiada bezanya. bila nasi yang dimasak telah hanyus menjadi kerak ...................

    ReplyDelete