Wednesday 9 July 2014

PELAMPAU HANYA FAHAM KETEGASAN, BUKAN DIPLOMASI. KEMBALIKAN ISA


Tun Hamid, Mantan Ketua Hakim mengeloh......

Di kebelakangan ini, Kerajaan nampak seolah-olah takut mengambil tindakan undang-undang terhadap aktivis yang menyebabkan mereka semakin melampau.

Malah ada aktivis yang menghina lagu Kebangsaan yang bukan sahaja tidak dihadapkan ke mahkamah tetapi diberi bantuan kewangan untuk membuat filem yang memburukkan Malaysia.
Cuba bayangkan bagaimana Singapura akan bertindak dalam keadaan yang serupa. Seperti disebut tadi, Kerajaan mestilah memberi pertimbangan serius untuk mengadakan semula ISA.

Pelampau hanya faham ketegasan, bukan diplomasi.

sumber
http://medan-info-kita.blogspot.com/2014/07/pru-14-sekiranya-melayu-sudah-tak-mahu.html


Komen Penulis
Benar apa yang di bimbangkan oleh Tun Hamid. Kerajaan banyak berdiplomasi dengan puak pembangkang. Perhimpuan aman di benarkan jika perlu, tetapi biar ikut peraturan. Kerajaan minta perhimpuan di buat di Stadium Merdeka,  mereka pilih Dataran Merdeka. Mereka mahukan attention. 

Apabila perhimpuan haram di adakan, penganjur di dakwa di Mahkamah. Penganjur bebas daripada dakwaan kerana Akta Perhimpuanan Aman ini `contestable'. Very subjektif. 10 hari notis tidak memadai mengikut Tuan Hakim.
http://nasirwise.blogspot.com/2014/01/perkemas-dan-perjelaskan-undang-undang.html
Penulis teringat peristiwa `Rusuhan Kaum di Little India Singapura'. Polis dapat mengawal keadaan dengan segera. Para perusuh India di tahan dan di dakwa. Ada yang di penjara dan di denda dan ada yang di hantar pulang ke negara asal mereka. Permit kerja di batalkan. Di dalam masa sesingkat 1 bulan, kes tutup. 

http://nasirwise.blogspot.com/2013/12/kejadian-little-india-di-singapura.html

Satu lagi contoh perundangan di Singapura. Seorang rakyat Singapura telah mengkritik cum mengfitnah PM Singapura. PM Singapura enggan memaafkan orang itu dan menyaman malu. Mahkamah menjatuhkan hukuman dan denda. Yang paling memeranjatkan penulis ialah majikan orang itu pula memecat pekerjanya tadi atas alasan menyalahgunakan masa dan kemudahan di pejabat. Alangkah baiknya jika ia berlaku di Malaysia. Para penjawat awan khas yang berada di Institusi Pendidikan seperti UMCEDEL, dan ramai/banyak lagi menyalahgunakan kedudukan dan masa untuk menumbangkan Kerajaan. Get Loss please.

No comments:

Post a Comment