Monday 21 July 2014

JENAMA CADBURY DAN MAS ROSAK AKIBAT SABOTAJ DAN KEMALANGAN





MAS bukan EMAS lagi. Inilah tajuk penulis saya sebelum ini semasa tragedi MH370 4 bulan lalu. http://nasirwise.blogspot.com/2014/02/mas-bukan-emas-lagi-beri-tugas-kepada.html




Pada masa itu pun, saham MAS merosot sedikit dan dan kejadian terbaru MH17,saham MAS terus merosot. Para peanalisis jenama MAs sudah tercalar sedikit.


Tetapi penulis berpendapat jenama MAS masih baik ekoran perkhidmatan baik buat sekian lama. Kemalangan ini bukan di sebabkan oleh kelemahan pengurusan atau teknikal, tetapi mungkin tindakan sabotaj dan serangan pemberontak.


Kelazimannya, seseorang melakukan sabotaj kerana jenama tersebut sudah `establish'. Jalan pintas untuk merosakkan reputasi dan jenama ialah melalui kerja kerja sabotaj. Pesawat di selenggara dengan baik dan berjadual.


MAS dilaporkan mencatat kerugian bersih sebanyak RM443 juta pada suku pertama tahun ini berbanding RM279 juta pada suku yang sama tahun lalu.

Pada 2013, syarikat itu mencatatkan kerugian RM1.17 bilion.







Jenama Cadbury juga telah rosk seketika akibat daripada kerja kerja sabotaj iaitu produk tersebut mengandungi DNA Babi. Setelah di periksa dan dibuat analis makmal, JAKIM dapati tiada DNA Babi. Jualan merosot beberapa bulan tetapi sekarang selepas 3 bulan, jualan semakin meningkat.


No comments:

Post a Comment