Wednesday 16 July 2014

WANITA BOLEH MENJADI MB TETAPI BUKAN WAN AZIZAH.



Wanita boleh jadi MB tapi bukan Wan Azizah - Politik - Sinar Harian



Di awal penglibatan penulis di dalam dunia penulisan ini, penulis pernah sarankan wanita di lantik menjadi menjadi Menteri Besar atau Ketua Menteri. Beberapa tahun laul, penulis melihat peranan aktif yang di mainkan oleh beberapa wanita di dalam pengurusan negara dan negeri. Penulis cadangkan Datuk Maznah Mazlan menjadi Menteri Besar Pahang. Datuk Halimah Siddiq ataupun Dato Azalina Othman menjawat Menteri Besar Johor. Penulis ingin melihat salah seseorang menjadi sejarah sebagai Wanita Pertama Menjadi Menteri Besar/Ketua Menteri. Nampak gayanya mungkin PKR yang mencatitkan sejarah negara bukan UMNO. 


Namum, gesaan dan ramalan menjadi wanita dari UMNO menjadi Ketua Negeri itu meleset. Mungkin tiada keberanian di pihak pimpinan atasan atau terikat dengan saran hukum hakam agama Islam.


Selain jawatan Menteri Besar/Ketua Menteri, wanita harus diberi peranan di dalam jawatan Naib Presiden. Pada masa ini, Ketua Wanita dan Ketua Puteri secara otomatik menduduki kerusi tertinggi UMNO sebaris dengan 3 Naib Presiden yang lain.


Kegilaan penulis juga mencadangkan wanita dilantik menjadi Timbalan Perdana Menteri kedua.


Sebab utamanya ialah bilangan wanita bertambah dengan lebih pantas daripada kaum lelaki di Malaysia. Lihat jumlah pelajar lelaki dan perempuan di UPM sebagai contoh. Wanita adalah sayap utama di dalam jentera pilihanraya. Setiap PRU, mereka lah `frontier' mengutip data dan mendapatkan undi.


Walaubagaimana pun, kerjajaya seorang Menteri Besar /Ketua Menteri mahupun Timbalan Perdana Menteri 2 memerlukan stimina yang kuat. Kesihatan harus baik. Restu dan sokongan suami amat diperlukan. Tugas kerja berat senantiasa menanti wanita.

No comments:

Post a Comment