Penulis memilih topik ini kerana
terbaca projek KLIA2 tergendala dan Air Asia yang
suruh tubuh Jawatankuasa Bebas Penyiasatan menyiasat kelewatan.
Rakyat
Malaysia sedia maklum Air Asia tidak sehaluan dengan Malaysian Airport Holding
Berhad (MAHB), pengendali KLIA, LCCT dan KLIA2 serta terminal lain. Mereka
bergaduh pasal kononnya MAHB mengenakan kadar `services charges’ yang tinggi,
kemudahan yang tidak memuaskan hati dan macam macam lagi. Air Asia
pernah bercadang untuk membina terminal sendiri di Sendayan dengan usahasama
SimeDarby. Proposal ini ditolak oleh Tun Dr Mahathir (jika tidak silap).
Air Asia marah dengan MAHB kerana pernah menjadi sebab kenapa
projek KLIA2 lewat. MAHB kata Air Asia telah
meminta kemudahan yang boleh menampung 45 juta penumpang dari asal perancangan
30 juta penumpang. Selain itu Air Asia meminta
aerobridge.
Kemungkinan, Air Asia tidak berhenti di situ. Mereka
sedang dan terus mengumpul kekuatan. Mereka sudah ada kekuatan kewangan melalui
aliran wang tunai perniagaan sedia ada dan `IPO exercise’ dalam masa terdekat.
Mereka sudah ada TS Rafidah Aziz yang mesra Kerajaan tetapi tidak sebulu dengan
Pergerakan Wanita. Mereka sudah lama berkenalan baik dengan Khairy Jamaludin
dan Rafizi Ramli. Politikus ini boleh pengaruhi ahli parti masing masing jika
diperlukan. Mereka melantik Omar Ong salah seorang pengarah di Air Asia X.
Mereka boleh mendapatkan sumber kewangan tambahan daripada CIMB kerana kenalan
baik mereka, Datuk Nazir Tun Razak, sedia memberikan pertimbangan khas.
Dengan `lingkages’ yang ada, tidak mustahil mereka boleh
`mempengaruhi’ DS Najib untuk meluluskan projek seumpama KLIA2 ataupun projek
penswastaan KLIA1 dan KLIA2. Mungkin berlaku. Ini ramalan penulis. Dari sudut
lain pula, mereka boleh mempengaruhi DS Najib untuk memperlahankan kelajuan
MALINDO AIR daripada `kelajuan 110km/jam kepada 90km/jam di Lebuhraya’.
Penulis
harap Kerajaan atau Khazanah Nasional mengekalkan Tan Sri Bashir Ahmad Abd Majid
sebagai Pengarah Urusan MAHB. Ini mustahak kerana beliau amat tegas apabila
berurusan dengan Air Asia . TS Tony dan geng
cukup benci manusia ini. Air Asia minta badan
bebas menyiasat kenapa berlaku kelewatan, siapa yang penyebab kelewatan dan
berapa kos pembinaan KLIA2. Mengapa Air Asia
minat sangat hendak tahu?.
Nasihat
penulis kepada Kerajaan dan DS Najib khasnya ialah berpeganglah teguh kepada
Dasar Penerbangan Negara, kepentingan Kerajaan mengurus perkhidmatan penting
Negara dan kekalkan Tan Sri Bashir Ahmad menerajui MAHB.
No comments:
Post a Comment