Jika tidak silap, Pilihanraya Umum
DUN Sarawak akan diadakan dalam 2 tahun lagi. Dalam masa sesingkat itu, Tan Sri
Taib Mahmud, Ketua Menteri Sarawak dan jentera BN, mesti bekerja 24 jam untuk
menjamin kemenangan. Pengalaman PRU13 Parlimen Sarawak boleh dijadikan panduan
mengatur strategi untuk menang di kawasan bandar atau majoriti Kaum Cina.
Seperti yang YAB Tan Sri sedia maklum, di Parlimen, DAP menguasai 5 bandar bandar utama di
Sarawak. PKR menguasai 1 kerusi dan PAS masih
belum dapat menebusi kubu BN di Sarawak.
Tan Sri
Persepsi Kerajaan Sarawak khasnya Tan Sri sendiri, mengamalkan rasuah
secara berleluasa tanpa kawalan MESTI di perbetulkan.
Pengalaman penulis berurusan dengan pegawai Cina atasan dan pertengahan
syarikat kaitan Rimbunan Hijau di Sibu selama 1 tahun, persepsi
kaum Cina Sibu boleh disimpulkan seperti berikut:-
1. Tan Sri Taib terlalu lama berkuasa.
2. Tan Sri Taib mengamalkan rasuah di dalam tindak tanduknya.
3. Tan Sri Taib melakukan salah kuasa di dalam melaksanakan projek
pembangunan. Hanya beberapa syarikat yang diberikan keutamaan
mendapat tender atau runding terus.
4. Hutan balak dimusnahkan secara rakus. Syarikat rapat dengan keluarga
diberikan konsesi balak. NGO luar negara digunakan untuk memberikan tekanan
kepada Tan Sri.
5. Tan Sri dan keluarga memiliki hartanah yang strategik di dalam bandar.
Nilainya mencapai jutaan ringgit. Hartanah di perolehi daripada proses
`kurniaan’.
6. Majoriti Penjawat Awam menyokong Tan Sri dan BN manakala majoriti pegawai
dan ahli perniagaan Cina `tidak suka’ Tan Sri (mereka tidak sebut BN pulak).
Penulis mohon Tan Sri dan BN `rectify the perception problem against Tan
Sri dan BN’ dengan segera dan teratur serta efektif.
Bagaimana hendak melaksanakannya?
Tan Sri Taib Mahmud maha mengetahui apa nak buat kerana berpengalaman lama
dalam politik tetapi dengan perubahan iklim politik dan terma politik baru, Tan
Sri kena menggunakan teknik baru dan terkini. Anak muda sekarang gemar berfacebook
dan bertwitter. Mereka `spend less time watching TV and reading newspapers.
Penulis banyak memberikan pandangan langkah untuk mengekukuhkan sokongan
rakyat kepada BN terutamanya Bumiputera luar bandar dan bandar. Di Semenanjung,
kita mengalami `tsunami Cina’ tetapi Tan Sri kata di Sarawak tiada
`tsunamai Cina’. Penulis tidak pasti apa
pulak sebabnya kerusi di bandar bandar dimenangi oleh pembangkang. Diharap ada
kajian terperinci dilakukan oleh BN Sarawak.
BN disarankan memberikan tumpuan yang lebih kepada kebajikan penduduk luar
bandar. Cuba penuhi keperluan mereka terutamanya bekalan air dan elektrik, perumahan yang teratur dan
selesa, lebuhraya dan sistem pengangkutan air yang effisen dan selamat. Klinik
desa dan perkhidmatan kesihatan mesti sampai ke desa. Keselamatan kampong dan
perumahan terus menjadi keutamaan Kerajaan. Peluang pekerjaan untuk anak
Bumiputera perlu dipergiatkan.
Konsepnya `jangan kejar bayang bayang kerana dikuatiri `harta’ yang sedang
dikendong akan tercicir.
Siapa kah bayang bayang itu dan apa kah harta harta yang sedang dikendong? DS Najib melakukan pelbagai insentif dan
peruntukan untuk kaum Cina. Peruntukan demi peruntukan diluluskan. Mereka
datang ke Majlis Jamuan dan enjoy persembahan Psy dan `appearance’ Michelle
Yeo. Pada masa 5hb Mei 2013, DS Najib dikejutkan dengan keputusan PRU13.
Sebanyak 90=95 peratus kaum Cina mengundi DAP PKR PAS. Terperanjat beruk
pemimpin dan rakyat Melayu. Inilah yang dimaksudkan dengan bayang bayang.
Harta harta yang sedang dikendong ialah kaum Melayu, Bumiputera Sabah dan
Sarawak. Rakyat di luar bandar ramai yang menyokong BN. Penjawat awam 70
peratus menyokong BN. Persatuan Veteran POLIS dan TENTERA, Pertubuhan SILAT,
RELA, PERKASA, kebanyakan NGO Melayu dan Islam. Kakitangan GLC GLC yang pandai
pandai hanya 50 peratus menyokong BN. Bah kata DS Najib, orang terpelajar
seperti peguam pun boleh menerima pembohonan Anwar Ibrahim mengenai SPR seperti
40,000 pengundi hantu bangla dan blackout. Harta harta ini lah yang mesti
dijaga dan dilindongi.
BN Sarawak mesti mengandakan bilangan dan serangan cybertroopernya. Bertindak
seperti Red Bean Army tetapi beretika. Perbetulkan
persepsi salah dan sekali sekala menyerang. Gabung dengan blogger pro kerajaan
di Sarawak. Atur strategi dan kelibat Tan Sri dengan blogger melalui perjumpaan
dan penerangan isu semasa amat mustahak.
Jikalau
keahlian Red Bean Army seramai 3000 orang, BN kena `recruit’ 6,000 ahli. DAP
dan ahli serta penyokongnya menyumbang pembayaran gaji mereka yang beranggaran
RM3000 hingga RM8000 seorang. BN boleh memperuntukan sebahagian peruntukan
promosinya untuk tujuan ini atau tubuhkan tabung. GLC GLC yang kelazimannya
menghabiskan wang untuk jamuan, meeting atau lawatan luar negara dan outstation
expenses tidak menentu, diarah mencarum secara bulanan. Langkah ini lebih baik
kerana dengan peruntukan, cybertrooper muda dapat kerja dan mesej kerajaan
dapat disampaikan. BN terus menerajui Sarawak .
Jentera BN mesti bergerak aktif di rumah panjang
sebagai contohnya. Lantik ketua ketua penerangan dan beri peruntukan untuk
mereka bergerak. 2 atau 3 orang dalaman di setiap rumah panjang bekerja
sepanjang masa memungkinkan pengkukuhan idealogi BN.
Ada penulisan untuk menambah bilangan ahli parti. Anak anak muda di
sekolah, kolej, politeknik dan di Universiti perlu didekati mulai `yesterday’. Adakan program mendekati mereka seperti IM4U dan
sukarelawan. Beri mereka perhatian dan pertolongan. Di Semenanjung mengambil
contoh Kolej Universiti Islam Melaka, diberitakan 90 peratus pelajar mempunyai
telefon canggih dan twiter. Suasana alam mayanya dipenuhi dengan berita pro
pembangkang. Ini yang perlu BN lindongi. BN `malas’ mengadakan atau menandingi
Red Bean Army dan sekutunya, maka tiada jalan lain selain daripada mendekati
mereka, melindongi mereka dan memberikan maklumat tepat secara `advance’.
Jangan asyik membetulkan persepsi sahaja. Bila lah masanya untuk mengatur
strategi pembangunan?
Pelajar yang sedang menuntut di luar negara jangan
dibiarkan di `rasuk’ oleh ideologi PAS PKR DAP. Rugi Kerajaan Sarawak membelanjakan
jutaan wang memberi biasiswa dan apabile
tamat pengajian menjadi penyokong pembangkang. Kalau tidak cukuporang untuk
memantau atau menjaga mereka, wajar berhentikan terus pemberian biasiswa dan
pinjaman. Pembangkang kalau berjaya ke Putrajaya, mereka bertekad untuk
menghapuskan PTPTN dan pinjaman lain termasuk di Sarawak.
Penulis mencadangkan setiap Parlimen diadakan
Inkubator Peguam, Inkubator Jururancang, Inkubator Real Estate, Inkubator
Arkitek, Inkubator Oil Palm Planting Advisor, Inkubator Sains dan Biotek,
Inkubator ICT, Inkubator Graphic Design dan macam macam business lain.
BN akan membantu graduan di dalam bidang tersebut
menimbang pengalaman dan pekerjaan sebelum benar benar bersaing di dalam bidang
tersebut. BN akan mengenalpasti ruang bekerja seperti rumah kedai dan
lengkapkan kemudahan seperti telefon dan internet, komputer, hawa dingin dan
keperluaan lain. BN akan membayar sewa bulanan, kos telekkomunikasi, air dan
elektrik dan elaun mentor (peguam kanan) dan gaji graduan peguam. Mentor akan
membantu menasihati graduan peguam tatakerja dan selok belok perundangan.
Mentor yang juga ahli BN, akan berunding dengan Kerajaan Sarawak untuk
mengkurniakan beberapa jobs yang incomenya tetap seperti `panel sale dan
purchase’ dan jobs bersifat syariah, saman fitnah dan semua supaya graduan
peguam akan berpengalaman.
Usaha ini akan mendekatkan graduan graduan dengan BN
dan ini baik untuk jangka panjang. Kerja kerja mempengaruhi graduan ini akan
lebih senang kerana mereka dekat dengan BN dan kenang jasa BN. Jika setiap
inkubator (katakan 20 inkubator) mempunyai 10 graduan, ini bermakna BN telah
mendekati 200 graduan yang `appreciate’ BN.Dari Parlimen, cuba di DUN pulak.
Seminar tentang pengurusan hutan di merata bandar
Sarawak perlu diadakan sekerap dan meluas mungkin. Sila participate di
dalam exhibition dan seminar di KL dan
terangkan kemajuan pengurusan hutan di Sarawak, Rakyat Semenanjung wajib tahu bahawa
80 peratus daripada keluasan Sarawak (12.4 juta hektar) masih berhutan. Sarawak kena bantu
menjelaskan situasi di Malaysia.
Semua ini boleh dijadikan panduan untuk mengatasi masalah
persepsi yang dihadapi oleh Kerajaan Pusat dan Sarawak. Sila lapangkan masa memberi coretan penulis yang tidak seberapa
itu...sekadar pandangan demi bangsa dan negara Malaysia, agama Islam dan parti
BN.
Satu lagi pendekatan ialah bantuan seumpama BRIM2.9 tetapi kali ini untuk
penduduk Bumiputera yang berada di luar bandar. Penulis memuji keputusan
Kerajaan menaikkan elaun kemiskinan untuk penduduk luar bandar berkelayakan.
Penulis ingin mengulas presepsi kaum Cina terhadap Tan Sri dan BN mengikut
susunan berikut:-
Tan Sri Taib terlalu lama berkuasa.
Situasi di Sarawak berbeza sedikit di Semenanjung. Kaum Cina menguasai
ekonomi Sarawak. Kumpulan Rimbunan Hijau mempunyai lebih ratusan ribu hektar
ladang kelapa sawit. Syarikat pembalak Sarawak adalah pengekspot papan lapis terbesar
ke Jepun. Kapal dan feri dimiliki oleh kaum Cina. Hartanah dan projek perumahan
dan komersil dimiliki peniaga Cina.
Mereka sungguh `financial independent’ dan boleh menaikkan atau memusnahkan
ekonomi Sarawak. Orang kaya boleh menutup sementara rangkaian Pasarayanya
seminggu dan ia boleh menderitakan rakyat. Perkhidmatan feri di`mogok’kan
seminggu akan melumpohkan perniagaan dan kehidupan. Perniagaan monopoli sesuatu
perniagaan / bidang (perladangan dan perhotelan sebagai contoh) dan juga dasar
monopoli sesuatu kaum (kaum Cina sebagai contoh), membuatkan Kerajaan BN
berhati hati untuk berkeras dengan kaum Cina. Kerajaan BN pimpinan Tan Sri
mesti `friendly government’ supaya mereka dapat membangunkan Sarawak di samping
Kerajaan dapat menafaat daripada pembangunan tersebut. Menafaat seperti cukai
dan premium tanah dan pembangunan jalan dan kemudahan asas oleh syarikat dan
banyak lagi.
Tan Sri Taib mesti bertahan di jawatan Ketua Menteri sehinggalah ada
pengganti yang setanding dan dihormati oleh peniaga Cina. Dahulu penulis
mengharapkan anak Tan Sri sendiri, Datuk Seri Sulaiman Abd Rahman menerajui
Sarawak selepas Tan Sri mengundurkan diri. Sebabnya begini.
Tan Sri Taib seorang yang berharta dan keluarganya mempunyai rangkainan
perniagaan yang meluas, walaupun tidak sebesar dan segagah Kaum Cina. Anak Tan
Sri juga mempunyai rangkaian perniagaan termasuk perbankan.
Kekayaan Tan Sri, sikap `panas baran’ dan `strict’ dalam urusan membuatkan peniaga
kaum Cina `respect’ dan berhati hati di dalam tindak tanduk mereka. Tan Sri
berkeupayaan membalas balik perbuatan kaum Cina jika berlakunya sabotaj.
DAP mendesak Tan Sri meletakkan jawatan kerana dengan perletakan jawatan,
ia mempercepatkan kejatuhan BN di Sarawak. Peniaga Cina akan `lost respect’
kepada penganti Tan Sri, mungkin YB
Datuk Amar Haji Awang Tengah bin Ali Hassan mungkin Datuk Amar Abang Haji Abdul
Rahman Zohari bin Tun Datuk Abang Haji Openg (Datuk
Fadillah Yusuf pun berpotensi di dalam 5 tahun akan datang tetapi beliau kena
direspect di dalam perniagaan). Mereka akan demand banyak lagi tanah
dan pengurangan cukai dan jika tidak turuti, mereka memberontak. Perbalahan
sengaja di `berlaku’kan. Ini lah sebahagian agenda DAP.
Peringatan
untuk Datuk Amar Awang Tengah....Selingan
Berdasarkan
`Market talk’ di Semenanjung oleh konsultan Cina dari Sarawak dan Ipoh, ( dan
mungkin kawan Datuk Amar Awang) yang terlibat di dalam industri `environment’
atau berkaitan `waste water treatment’, Datuk Amar Awang kerap ke Kuala Lumpur.
Selain daripada tugasan rasmi, Datuk Amar ada minum makan dan lepak dengan
konsultan konsultan tersebut. Yang tidak
enaknya ada cerita kutip `tol dan bawa
briefcase.
Penulis
mendengar percakapan mereka mengenai amalan rasuah tanpa mendapat maklumat
lanjutan kerana tiada bukti dan tidak kenal rapat dengan konsultan.
Dari itu,
walaupun Datuk Amar tidak mengambil rasuah, tolong hati hati apabila berjumpa
orang. Bawalah dua tiga orang bersama. Itu pun jika hendak dipertimbangkan
untuk kerusi KM Sarawak. Anda bukan sahaja kena bersifat baik tetapi mesti kelihatan
baik. Berita kononnya Datuk Amar kutip tol sedang merebak di Semenanjung
dengan pantas.
Dalam pada itu, peniaga Cina akan merasa gerun lagi jika anak Tan Sri,
Datuk Seri Sulaiman Rahman, menjadi Ketua Menteri. Ini adalah kerana dibelakang
Datuk Seri Sulaiman Rahman, ada bapanya. Sekarang situasi sukar sedikit kerana
anak Tan Sri tidak berada di dalam politik. Dua options. (1)Tan Sri terus
menerajui jawatan KM dan membina kerektor pengganti Tan Sri. Atau (2) Tan Sri
boleh menjadi Menteri Kanan seperti di Singapura.
Tan Sri Taib mengamalkan rasuah di dalam tindak tanduknya.
Pembangkang menuduh Tan Sri Taib seorang yang perasuah akan tetapi pada
penulis rasuah ini `two ways’ dan berpunca daripada
peniaga Cina. Merekalah yang merasuah penjawat awam Melayu.
Ramai pengulas bersetuju bahawa orang Cina lah yang mencipta dan
mengamalkan budaya duit kopi, gangsterism, pengendali rumah urut, pelombong
pasir, memproses dadah dan ah long.
Penulis senantiasa mengidamkan kerajaan bertindak keatas Ah Long, Rumah
Urut / Pub dan Pusat Pelacuran. Malaysia
kena tiru Brunei Darulsalam. PDRM kena tangkap dan dakwa Ah Long. Kebanyakan orang
Cina kaya dengan duit penipuan, judi dan wang haram. Dengan duit itu mereka
membeli harta. Orang Muar terutamanya mengatakan Leong Hup Berhad kaya raya
kerana dikatakan salah seorang adik beradiknya menjual dadah suatu masa yang
lampau dan pernah dipenjarakan di Hong Kong. Dengan modal yang ada, mereka
membangunkan suatu perniagaan.
Hampir semua berita rasuah datang dari sumber yang tidak sahih dan
tepat.Terbaru, Datuk Sri Mahmud Bekir anak kepada Tan Sri Taib melalui proses
penceraian dengan isterinya. Dikatakan bekas isterinya `bercerita’ suaminya
mempunyai pendapatan RM200,000 sebulan. Teknikalnya sesuatu tuntutan yang
dimajukan ke Mahkamah untuk pertimbangan Yang Arif Hakim (belum di buat
keputusan) telah menjadi fakta, apabila terjatuh kepada blogger
pembangkang. Spekulasi berlegar Tan Sri
Taib adalah orang terkaya di Malaysia dengan simpanan harta sejumlah RM26bilion
dan macam macam. Tetapi tiada kepastian. Lontaran satu angka menjadi suatu
fakta.
Ada dimuatkan berita seorang peguam Sarawak di mana anak guamnya ingin
menjual ladangnya seluas 32,000 ekar pada harga RM230 juta. Beliau berseloroh
ke atau ingin menjadi broker, beliau mengatakan Tan Sri Taib sepatutnya
menerima 10 peratus (Tan Sri Taib meminta? Tan Sri Taib diberi? Tan Sri Taib
tidak tahu menahu langsung?) untuk mempercepatkan kelulusan jualan tanah. Jika
ia berlaku, ini bermakna Tan Sri akan menerima RM23 juta, peguam men`charge’ 1
peratus atau RM2.3 juta dan penjual menerima hasil jualan ladang RM205juta.
Jikalau begitu, hampir semua peniaga Cina melakukan kesalahan memberi
rasuah di Sarawak dan pernah merasuah Tan Sri Taib. Ini berdasarkan andaian
percakapan seorang peguam tadi. Harap harap kedua pihak (yang memberi (tidak
mengira balaci atau pemilik saham atau Pengarah Urusan Syarikat) dan yang
menerima (Tan Sri Taib atau sesiapa yang
membantu menerima)) mendapat hukuman yang setimbalnya.
Penulis pernah BERMIMPI seorang Pembesar Negara di Benua Afrika didakwa
melakukan rasuah di dalam satu kes. Pembesar Negara terpaksa mempertahankan diri
beliau dan membuka cerita mengenai semua syarikat (55 buah syarikat) di negara
itu yang merasuah Pembesar Negara itu. Mahkamah membuat keputusan Pembesar
Negara bersalah dan dipenjarakan. Begitu juga dengan semua Lembaga Pengarah
syarikat syarikat yang dinamakan oleh Pembesar
Negara. Semua harta Pembesar negara dan syarikat syarikat (yang
mempunyai nilai 100 kali lebih banyak daripada Pembesar tadi) disita dan
diserahkan kepada Kerajaan. Kerajaan
tersebut telah menggunakan `income’ syarikat tersebut untuk membangunkan
negara, menyusun semula masyarakat supaya lebih seimbang, mengeluarkan biasiswa
dan semua kos pengurusan sesebuah Kerajaan.
Pada penulis Pembesar Negara tersebut telah bertindak sebagai `wira’ yang
dapat melindungi rakyat dan kaumnya. Beliau berani untuk dipenjarakan tetapi
pengarah syarikat tersebut ingin merasuah Tuan Hakim negara Afrika tersebut
pulak. Perbuatan melakukan rasuah tidak pernah lentur. Pembesar Negara berjaya
mengembalikan harta negara kepada rakyat keseluruhannya.
Tan Sri Taib melakukan salah kuasa di dalam melaksanakan projek
pembangunan. Hanya beberapa
syarikat yang diberikan keutamaan mendapat tender atau runding terus.
Peniaga Cina kayaraya dan telah menguasai banyak
industri di Sarawak pun cemburu dengan Tan Sri kerana tidak memberikan peluang
kepada kontraktor Cina melaksanakan projek mega. Pada pemerhatian penulis
kebanyakan projek diberikan kepada GLC Sarawak sendiri dan ada kewajarannya.
Macam pemaju perumahan milik Cina pun di `beri’ dan di`beri tender’ kepada
kawan kerana sudah tahu tahap keupayaannya. Kronomisme di kalangan mereka
boleh, Kerajaan atau orang Melayu haram.
Rakyat terutamanya kaum Cina kurang tahu bahawa syarikat GLC yang
menjalankan projek itu kepunyaan kerajaan Negeri. Keuntungannya berbalik kepada
kerajaan. Keuntungan tadi di `plough back’ untuk bayar kos pembangunan lain.
Andaikata sebuah lebuhraya di bina dengan kos RM100 juta, kadar keuntungan bagi
GLC tadi dianggarkan setinggi 20 peratus (kadang kadang 10 peratus sahaja)
ataupun RM20juta dan keuntungan ini menjadi modal berniaga (contoh RM15juta)
dan membayar kos operasi pekerja GLC (contoh RM5juta).
Selebihnya RM80juta dibelanjakan untuk mendapatkan perkhidmatan jentolak
dan perkakasan, membeli batu aggregate dan pasir serta tar. Perniagaan jentolak
dan perkakasan serta lori miliki kaum Cina. Begitu juga Kuari dan Kilang Aspalt
yang dibekal oleh syarikat Cina. Pekerja projek ini terdiri daripada 50 peratus
PATI dan 50 peratus tempatan termasuk jurutera, jurukur, pemandu lori dan
jentera.
Syarikat bukan milik kerajaan pula akan mengaut keuntungan tanpa perlu
membahagikan untung kepada pihak lain termasukah pekerjanya.
Kesimpulannya setiap projek yang Kerajaan Sarawak jalankan keuntungannya
akan dinikmati oleh kaum Cina. Pembinaan lebuhraya mungkin memakan masa 3-4
tahun, manakala perniagaan yang diceburi oleh kaum Cina, pendapatannya
sepanjang tahun. Kerajaan Pusat untung cukai korporat yang mungkin ada
`adjustment’, manakala Kerajaan Negeri mengutip cukai harta, cukai tanah dan
sebagainya. Penulis harap perkara persepsi Kerajaan Sarawak dapat diulas dengan
baik dan efektif untuk diterangkan kepada rakyat.
Hutan balak dimusnahkan secara rakus. Syarikat rapat dengan keluarga
diberikan konsesi balak.
Persepsi hutan Sarawak diurus dan di potong dengan rakus oleh Kerajaaan
adalah tidak betul samasekali. Penulis menghadiri seminar anjuran kerajaan
Negeri di Miri tahun lepas dan terkejut dengan fakta yang dibentangkan oleh
penjawat awam bertauliah. Hutan Sarawak diurus dengan baik. Peratusan hutan
dengan keluasan Sarawak adalah 80:20 peratus. Program penanaman semula hutan
giat dijalankan. Usaha pemuliharaan hutan dan binatang terpelihara terus
menjadi agenda utama Kerajaan Sarawak.
Tan Sri dan keluarga memiliki hartanah yang strategik di dalam bandar. Nilainya mencapai jutaan ringgit. Hartanah di perolehi daripada proses
`kurniaan’
Penulis tidak dapat mengulas persepsi ini kerana penulis tidak mendapat
maklumat yang tepat. Penulis hanya ditunjuk secara sepintas lalu ketika meronda
sekeliling bandaraya Kuching, semasa pergi makan tengahari atau makan malam.
Selain daripada penulisan blog blog pro pembangkang yang tiada fakta sokongan.
Tetapi peniaga Cina (contohnya) memiliki ladang kelapa sawit hampir 90
peratus keluasan Pulau Daro di Mukah ataupun 9000 hektar. Syarikat induknya,
Jaya Tiasa Berhad sahaja mempunyai keluasan tanah kelapa sawit 80,000 hektar
ladang sawit. Syarikat Kumpulan Rimbunan Hijau dan syarikat sekutu pula
mengawal atau menguruskan keluasan tanah sawit dan balak seluas 800,000 hektar
(tidak pasti). Bagaimana dengan syarikat peladangan Cina yang lain? Bagaimana
dengan syarikat pembalakan yang kayaraya.?
Sedikit ke keluasan tanah itu jika dibandingkan dengan tanah milik Tan Sri
dan keluarga yang berlokasi di bandaraya Kuching dan bandar lain.
Terdahulu, sebuah badan bukan kerajaan (NGO) berpangkalan di London, NGO
Global Witness (GW) mengeluarkan sebuah video yang merakam perbualan di antara
penyiasat persendiran GW dengan dua pupu Tan Sri Taib.
Video itu mendedahkan bagaimana Tan Sri Taib dan anggota keluarganya
menimbun kekayaan secara haram dengan memunggah kekayaan hasil dari aktiviti
pembalakan secara berleluasa. Video tersebut dimuat naik dalam YouTube
dan disiarkan rangkaian TV Aljazeera pada 18 Mac lalu. (Video ini merakamkan
percakapan dua pupu Tan Sri dengan GB sahaja).
Menyamar sebagai
pelabur asing untuk membeli tanah hutan balak untuk dijadikan ladang kelapa
sawit, penyiasat GW berbual dengan Fatimah Abdul Rahman dan Norlia Abdul
Rahman, yang merupakan anak-anak bapa saudara Taib iaitu Abdul Rahman Ya’acob,
ketua menteri sebelum Tan Sri Taib.
Pada penulis
perbuatan GW untuk mendapatkan maklumat adalah terkutuk dan dalam keadaan
terdesak untuk mengaibkan seseorang. Keduanya perbualan dengan dua pupu Tan Sri
adalah secara sepontan dan telah menjadi tugas seorang peniaga atau broker
mengatakan mereka rapat dengan KM Sarawak dan kalau boleh PM sendiri. Di Melaka pun, ramai broker akan menggunakan
gambar KM dan broker yang diambil berdua dahulu dalam satu majlis, telah digunakan
untuk mempengaruhi pihak pelabur atau yang hendakkan perkhidmatan. Ia tidak
boleh menjadikan Tan Sri yang bertalian keluarga dan dua pupunya bersalah
kerana rapat dengan mereka.
Seterusnya, Fatimah
dan Norlia, melalui sebuah syarikat adalah salah sebuah syarikat Bumiputera yang
berjaya mendapat pertimbangan dan kelulusan mengusahakan 5000 ekar untuk
tanaman kelapa sawit. Sebenarnya banyak syarikat lain termasuk syarikat milik
Cina mendapat kelulusan tetapi tidak di `highlight’kan dan di sensasi kerana
beliau ada kaitan keluarga dengan Tan Sri.
Penulis yang pernah
jumpa Fatimah dan Norlia di Concorde Kuala Lumpur tahun lepas (tetapi tidak
melakukan `recording’) pun menerima proposal pembangunan ladang kelapa sawit
yang berlokasi di Julau. Kawasan tersebut ada
sedikit kayu kayan yang jika diusahakan, dapat membantu membiayai kos
pembangunan sebuah ladang. Kita kena respect keadah negotiation Fatimah untuk
menjayakan projeknya. Jika ia mendapat deal yang terbaik, itu rezeki Fatimah.
Kalau ada pelabur yang bersetuju membangunkannya (pelabur mendahulukan kos
pembangunan) dengan Fatimah mendapat 30% saham, ia satu deal yang baik dan
menguntungkan.
Kenapa kita nak marah Tan Sri Taib kerana meluluskan 5,000 ekar kepada
syarikat Bumiputera dan bersikap diam dengan kelulusan 50,000 ekar kepada
syarikat Cina Fu Chow? Ta An? Jaya Tiasa? Adakan Tan Sri Taib menyuruh Fatimah
dan Norlia menguruskan projeknya sedemikian rupa.? Penulis rasa terpulang
kepada mereka kaedah yang terbaik untuk jalankan projek.
Majoriti Penjawat Awam menyokong Tan Sri dan BN manakala majoriti pegawai
dan ahli perniagaan Cina `tidak suka’ Tan Sri (mereka tidak sebut BN pulak).
Sepanjang pergaulan dengan penjawat awam dan ahli perniagaan Cina, itu lah
kesimpulannya. Majoriti penjawat awam berdiri teguh dibelakang Tan Sri Taib.
Penulis syorkan Tan Sri rapatkan lagi saf dengan pemjawat awam.Sila hadiri
semua perjumpaan atau majlis perasmian yang melibatkan penjawat awam dan
rakyat. Utamakan mereka dahulu kerana terbukti mereka adalah tulang belakang
Kerajaan BN. Deman sikit atau sakit pinggang minor, pun kena gagahkan diri
berjumpa mereka. Mereka akan rasa lebih senang hati dapat melihat Tan Sri
hadir.
Seperti yang diketahui, 2 tahun tidak lama malah Tan Sri kena berkomunikasi
dengan mereka sekerap boleh. Ahli jentera kena dipujuk berkerja keras dan turun
ke akar umbi. Kempen PRU13 yang lalu mesti diteruskan tanpa henti. Kali ini BN
lebih pasti mengenai strateginya. BN dah tahu kekuatan dan kelemahannya. Juga
`threat’ dan `opportunity’. BN tahu kaum Cina tidak menyokong BN. Jangan kejar
bayang bayang. Tinggalkan mereka buat sementara (satu atau dua penggal). Beri perhatian kepada `harta’ yang sedang
dikendong. Takut keciciran. Buat program untuk PM turun Sarawak tetapi
kurangkan lawatan ke kawasan bandar dan majoriti Cina. Tidak membawa hasil.
Penyokong Cina BN kena faham dan berkorban sedikit untuk BN lebih berjaya di
masa hadapan.
Dijelaskan juga nasihat dan gesaan penulis kepada KM dan seluruh
Kementerian membuat pembersihan anasir anti kerajaan di kalangan penjawat awam
termasuk di dalam GLC Sarawak dan program pengkukuhan sokongan kepada BN.
Walaupun majoriti penjawat awam menyokong Tan Sri, program pengkukuhan sokongan
terhadap BN mesti berterusan. Lihatlah senarai Kementerian dan agensi di bawah
Kerajaan Sarawak. Panjang senarainya dan jika tiada diurus oleh sebuah team
yang dedikasi dan efektif, tidak terbuat. Ini lah `harta’ yang BN sedang
kendong. Jagalah mereka. Rapatlah dengan mereka. Mereka pun boleh menjadi agen
kepada BN walaupun sebilangan mereka tidak boleh memegang jawatan politik.
Kementerian Kemudahan Awam
Kementerian Kemajuan Tanah
Kementerian Pelancongan Sarawak
Kementerian Pembangunan Luar Bandar
Kementerian Pembangunan Perindustrian
Kementerian Perancangan Sumber dan Alam
Sekitar
Kementerian Permodenan Pertanian
Kementerian Perumahan Sarawak
Kementerian Pembangunan Sosial
Biro Wanita
Kementerian Pembangunan Infrastruktur &
Perhubungan
Kementerian Kebajikan, Wanita dan
Pembangunan Keluarga Sarawak
Kementerian Kerajaan Tempatan dan
Pembangunan Komuniti
Pejabat Ketua Menteri
Majlis Adat Istiadat
Jabatan Pertanian Sarawak
Jabatan Pengairan dan Saliran Negeri
SarawakDewan Undangan Negeri
Jabatan Perhutanan Negeri
Jabatan Ketua Menteri
Unit Pembangunan Usahawan Bumiputera JKM
Unit Pentadbiran JKM
Unit Hub Halal JKM
Unit Pengurusan Sumber Manusia JKM
Unit Teknologi Maklumat dan
Komunikasi JKM
Unit Audit Dalam JKM
Unit Perhubungan Awam dan Hal Ehwal
Korporat JKM
Unit Pemodenan Perkhidmatan &
Kualiti JKM
Unit Pemodenan Perkhidmatan &
Kualiti JKM
Unit Pemantauan Pelaksanaan Negeri JKM
Unit Perancang Sarawak JKM
Unit Keselamatan Negeri JKM
Unit Makmal Penyelidikan Tanah Gambut
Tropikal JKM
Unit Pembangunan Tenaga Kerja JKM
Jabatan Agama Islam Sarawak
Jabatan Kebajikan Masyarakat
Jabatan Kehakiman Syariah
Jabatan Kerja Raya
Jabatan Muzium Negeri Sarawak
Jabatan Peguam Besar Negeri
Jabatan Perbendaharaan Negeri Sarawak
Jabatan Perkhidmatan Pembentungan Sarawak
Jabatan Tanah dan Survei
Mahkamah Bumiputera
Pejabat Mufti Sarawak
Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri
Pejabat Setiausaha Kewangan Negeri
Pejabat Yang Di-Pertua Negeri Sarawak
Pusat Latihan Pembangunan Belia
Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri
Sarawak
Tabung Baitulmal Sarawak
Majlis Daerah Bau
Majlis Daerah Betong
Majlis Daerah Dalat dan Mukah
Dewan Bandaraya Kuching Utara
Majlis Daerah Kanowit
Majlis Daerah Kapit
Majlis Bandaraya Kuching Selatan
Majlis Daerah Lawas
Majlis Daerah Limbang
Majlis Daerah Lubok Antu
Majlis Daerah Lundu
Majlis Daerah Luar Bandar Sibu
Majlis Bandaraya Miri
Majlis Daerah Maradong dan Julau
Majlis Daerah Marudi
Majlis Daerah Matu dan Daro
Majlis Daerah Samarahan
Majlis Daerah Saratok
Majlis Daerah Sarikei
Majlis Daerah Serian
Majlis Daerah Simunjan
Majlis Perbandaran Padawan
Majlis Daerah Subis
Majlis Perbandaran Sibu
Sri Aman District Council
Pejabat Residen Bahagian Betong
Pejabat Residen Bahagian Bintulu
Pejabat Residen Bahagian Kapit
Pejabat Residen Bahagian Kuching
Pejabat Residen Bahagian Limbang
Pejabat Residen Bahagian Miri
Pejabat Residen Bahagian Mukah
Pejabat Residen Bahagian Samarahan
Pejabat Residen Bahagian Sarikei
Pejabat Residen Bahagian Sibu
Pejabat Residen Bahagian Sri Aman
Pejabat Daerah Asajaya
Pejabat Daerah Bau
Pejabat Daerah Bau
Pejabat Daerah Belaga
Pejabat Daerah Betong
Pejabat Daerah Bintulu
Pejabat Daerah Dalat
Pejabat Daerah Daro
Pejabat Daerah Julau
Pejabat Daerah Kanowit
Pejabat Daerah Kapit
Pejabat Daerah Kuching
Pejabat Daerah Kuching
Pejabat Daerah Lawas
Pejabat Daerah Limbang
Pejabat Daerah Lubok Antu
Pejabat Daerah Lundu
Pejabat Daerah Marudi
Pejabat Daerah Matu
Pejabat Daerah Meradong
Pejabat Daerah Miri
Pejabat Daerah Mukah
Pejabat Daerah Pakan
Pejabat Daerah Samarahan
Pejabat Daerah Sarikei
Pejabat Daerah Serian
Pejabat Daerah Sibu
Pejabat Daerah Simunjan
Pejabat Daerah Song
Pejabat Daerah Sri Aman
Pejabat Daerah Tatau
Selangau District Office
Lembaga Kemajuan Bintulu (BDA)
Perbadanan Urusan Kejuruteraan dan Limbungan Brooke
Perbadanan Perumahan dan Pembangunan Sarawak (PPPS)
Lembaga Pelabuhan Kuching
Lembaga Air Kuching
LAKU Management
Lembaga Pembangunan dan
Lindungan Tanah (PELITA)
Lembaga Air Sibu
Lembaga Kemajuan Tanah Sarawak (SLDB)
Lembaga Pelabuhan Miri
Lembaga Pelabuhan Rajang
Lembaga Pelancongan Sarawak
Lembaga Penyatuan dan Pemulihan Tanah Sarawak (SALCRA)
Lembaga Sumber Asli dan Alam Sekitar Sarawak
Lembaga Sungai-Sungai Sarawak
Majlis Islam Sarawak
Majlis Teknologi Maklumat dan Sumber Negeri Sarawak
Perbadanan Pembangunan Ekonomi Sarawak (SEDC)
Perbadanan Perusahaan Kemajuan Kayu Sarawak (PUSAKA)
Perbadanan Stadium Negeri Sarawak
Pertubuhan Peladang Negeri Sarawak
Pusat Kepelbagaian Biologi Sarawak
Lembaga Sumber Asli dan Alam Sekitar Sarawak
Lembaga Sungai-Sungai Sarawak
Majlis Islam Sarawak
Majlis Teknologi Maklumat dan Sumber Negeri Sarawak
Perbadanan Pembangunan Ekonomi Sarawak (SEDC)
Perbadanan Perusahaan Kemajuan Kayu Sarawak (PUSAKA)
Perbadanan Stadium Negeri Sarawak
Pertubuhan Peladang Negeri Sarawak
Pusat Kepelbagaian Biologi Sarawak
Pustaka Negeri Sarawak
Yayasan Sarawak
Syarikat SESCO Berhad
Penulis tidak pasti berapa ramaikah penjawat awam yang bertugas di
Kementerian dan agensi negeri Sarawak ini. Setiap undi adalah emas dan jangan
buang emas ini kepada pihak pembangkang.
No comments:
Post a Comment