Saturday 5 April 2014

DATUK SERI HISHAMUDDIN BERPOTENSI MENJADI PEMIMPIN TERTINGGI NEGARA. HIKMAH DARI TRAGEDI MH370


Tragedi MH370 memberikan peluang kepada DS Hishamuddin menunjukkan kecekapan dan kesabaran `organize and coordinate’ atau menguruskan misi atau operasi SAR. Tragedi  ini memberi ` talented exposure’ yang amat tinggi kepada Pemangku Menteri Pengangkutan. Penuiis dan ramai kekawan  pernah mengelarkan beliau sebagai Menteri Amaran, dan ada kelompok memberi nama Menteri Lembik dan Pondan. Kini, beliau boleh di angkat statusnya kepada Menteri Paling Sibuk Kerja Siang dan Malam, Bijak, Fast learning about Aviation, Dihormati oleh Pemimpin Negara Asing,  Bertanggungjawab dan Cekap.

Beliau berjaya mengendalikan media dalam dan luar negeri, kaum keluarga penumpang dan krew serta tekanan politik yang menuntut perfection (pesawat dijumpai dengan segara dan impian penumpang serta krew selamat). 

Hishamuddin menguruskan krisis terbesar Negara dan dunia ini, DS Hishamuddin juga mengalas tanggongjawab perlaksanaan dan pembukaan KLIA2 pada 2 Mei 2014 akan datang.  Perlaksanaan dan pembukaannya tergendala beberapa kali hingga mengundang kritikan orang ramai khasnya Air Asia dan pembangkang. Kini persiapan terakhir sedang berlaku dan tarikh pembukaan KLIA2 tiada perubahan.


Di dalam pada itu, Air Asia buat hal pulak. Diberitakan Air Asia tidak mahu  berpindah dari LCCT ke KLIA2 kerana kurang yakin dengan ciri ciri keselamatan KLIA2 tersebut. MAHB bersuara sesuatu, Air Asia menjawab. Kedua dua organisasi ini bermusuhan sekian lama sehingga hari ini. Mereka bertelagah di dalam semua aspek. Senantiasa mencari alasan untuk menghentam. Pertelingkahan mereka kurang baik buat industri penerbangan Malaysia.

DS Hisahamuddin kena uruskan pembukaan KLIA2 dan merungkai keengganan Air Asia berpindah ke KLIA2 dengan sebaiknya. Arahan dan pujuk rayu serta pembentangan program keselamatan yang ada di KLIA perlu dilaksanakan terhadap Air Asia.

Disamping kita melayan kerenah Air Asia, kita kena faham dengan `bargaining power’ yang sedang di buat oleh Air Asia keatas MAHB dan Kerajaan. Mereka mahukan yang terbaik untuk Air Asia. Mereka terpaksa berbuat demikian kerana Air Asia beroperasi atas dasar tambang murah. Kos operasinya kena rendah serendahnya untuk mencatitkan keuntungan. Kita semua maklum masalah kewangan yang  sedang dihadapi oleh pemilik saham terbesar Air Asia, Tan Sri Tony. Kelab bolasepaknya Queens Park Ranger kerugian hampir RM1 billion. Air Asia X kerugian hampir RM400 juta tahun 2013. Sukan Pemotoran juga tidak meransangkan aliran masuk kewangan.


No comments:

Post a Comment