Saturday 24 May 2014

IBU RANGKA AHLI PARLIMEN `MEE SEGERA' UNTUK DYANA


Sejak Mak Cik Yammy Samad bergaul rapat dengan Lim Kit Sial dan Lim Guan Eng Tokong, beliau sudah pandai menjawab kritikan orang ramai termasuk Y Bhg Tun Dr Mahathir. Apabila Tun Dr Mahathir berpendapat yang DAP sedang melakukan `window dressing' untuk tujuan menarik undi Melayu, Mak Cik Yammy terasa hati dan menjawab secara sindiran atau secara realiti.

Mak Cik kata beliau cuba didik anak menjadi Mukhriz. Ia memberi gambaran yang Mak Cik Yammy berhasrat untuk mendidik anak perempuan menjadi seorang pembesar negeri seperti Mukhriz (Datuk Seri). Tahniah kerana visi jangka panjang nya yang ingin menjadikan anak perempuan (anak lelaki ada tak?) menjadi seorang pemimpin politik besar. Mak Cik mencongnak yang jika Dyana bergiat di dalam UMNO, laluannya terlalu lama, mungkin tidak ada tempat langsung. Penulis harap Mak Cik Yammy berada di dalam UMNO BUKAN semata mata untuk mempromosi Dyana ke jawatan tinggi dalam UMNO. 

Di dalam aspek ini, jika betul andaian yang kenaikan pangkat dalam UMNO amat tipis dan lama, UMNO kena merangka polisi penyertaan ahli baru dalam UMNO. Polisi mudahcara menjadi ahli dan peranan. Job rotation untuk semua jawatan di peringkat bawahan dan atasan di `introduce'. Ramai ahli PKR dan PAS yang berminat dengan UMNO tetapi amalan sekatan dan cantas berlaku tanpa disedari atau sengaja. Tun Dr Mahathir pernah bersuara yang ramai Doktor berada di dalam PAS.

Kini, hasrat Mak Cik Yammy hampir tercapai. Dyana berpotensi menjadi Ahli Parlimen `mee segera' melalui DAP. DAP memang sedang mencari orang melayu menjadi ahli DAP untuk mengambarkan DAP sebuah parti bukan perkauman.

Penulis percaya Tun Dr Mahathir akan bersuara sedikit masa lagi untuk menjawab sindirian Mak Cik Yammy mengenai anak perempuannya yang dilihat anti Kerajaan dan Pro Pembangkang. Penulis juga ingin melihat jawaban atau teguran terhadap anak nya.

No comments:

Post a Comment