Thursday, 1 May 2014

MALAYSIA LUPA TANYA PRESIDEN OBAMA TENTANG PEMBUAT PESAWAT BOEING





Lawatan Presiden Obama ke Malaysia mulai 26 April 2014 merupakan  genap 40 hari kehilangan pesawat MH370. Semasa perjumpaan 4 mata Presiden Obama dengan Datuk Sri Najib dan diikuti dengan mesyuarat dengan anggota Kabinet kedua Negara, isu kehilangan dan pencarian pesawat MH370 pasti di berikan penerangan dan dibangkitkan.

Pesawat yang hilang ini buatan BOEING dari Amerika Syarikat, beribu pejabat di Chicago,  Illiniois. Syarikat ini mewujudkan peluang pekerjaan kepada 170,000 pekerja dan amat mustahak kepada ekonomi Amerika Syarikat.

Penulis mengikuti perkembangan misi pencarian di Malaysia dan sekarang di Perth, Australia. BOEING dan Roll Royce agak memencilkan diri. Mungkin pasukan BOEING dan Roll Royce bekerja di belakang tadbir.

Namum sebenarnya, BOEING mempunyai tugas untuk memperbaiki segala kelemahan pengendalian pesawat tersebut. Bagaimana pesawat yang begitu canggih begitu lemah atau senang di lumpuhkan. Pesawat ini di lumpohkan tanpa memerlukan bom atau pistol. Seorang dua yang berpengetahuan juruterbang boleh menghilangkan pesawat tersebut tanpa di kesan.

Tun Dr Mahathir memberikan alasannya yang BOEING wajar dipersalahkan juga. Dengan mematikan transponder, radar sukar menjejaki nya. Mengapa tidak ada satu alat yang boleh menghubungkan pesawat dengan GPS. Pesawat komersial perlu mempunyai hubungan GPS dengan ibupejabat mahupun DCA. Tulisan Tun Dr mahathir adalah di  http://chedet.cc/?p=1323

Penulis difahamkan bas dan lori sudah ada dilengkapi dengan sistem GPS di mana Ibupejabat boleh mengetahui perjalanan kenderaan mereka untuk keselamatan dan pengetahuan pelanggan.

Penulis pernah menulis tentang cadangan teknologi ala GPS di gunakan oleh pihak bank untuk mengesan kereta yang bermasalah. Melalui teknologi, bank bank boleh mendapatkan kembali kereta/kenderaan tanpa menggunakan penarik kereta. Penarik kereta biasanya berbadan besar, berkumpulan dengan beg silang, bengis dan ganas. Pergaduhan dapat dielakkan di antara penyewapajak kereta dengan bank. Alat ini akan diaktifkan selepas melepasi tahap tertentu sepertitunggukan hutang melebihi 3-4 bulan dan penyewapajak `missing in action’. Kereta dapat dikesan semasa enjin beroperasi atau tidak beroperasi dan akan dimatikan (tidak oleh start kembali) semasa di `parking mode’. Jikalau kereta berada di `drive mode’, ia boleh membahayakan pemandu dan penumpang kereta. Dalam filem telah ada program yang kereta di pandu tanpa manusia. Sila baca tentang tabiat seorang penarik kereta  http://nasirwise.blogspot.com/2013/10/teknologi-hndar-curi-dan-gps.html

Berbalik pada MH370, penulis perhatikan semasa Majlis MAGIC,  tiada soalan yang ditujukan khas kepada BOIENG dan Roll Royce.

Kepada Kumpulan Jurutera MAS, mereka boleh membuat permintaan kepada pembuat pesawat menambah satu atau dua lagi safety measures untuk menangani kejadian seumpamaan MH370. Itu pesawat sedia ada di dalam fleet. Untuk pesawat baru, safety measure yang baru ini adalah mandatory.


Setiap hari adalah pembelajaran.

No comments:

Post a Comment