Tuesday 27 May 2014

MESYUARAT AGUNG DWI TAHUNAN YANG HAMBAR...


Pada Ahad 25 Mei 2014, penulis menghadiri Mesyuarat Agung Dwi Tahunan Persatuan Penduduk Taman Cheng Baru (PPTCB) yang di adakan di Balai Raya Cheng jam 3 petang hingga 5 petang. Mesyuarat ini di serikan dan dirasmikan oleh Ahli Parlimen TanggaBatu, YB Datuk Dr Abu Bakar Mohd Diah, merangkap Timbalan Menteri MOSTI.

Banyak perkara yang boleh dipelajari dan di share kan oleh kita semua. Antara yang menarik perhatian penulis ialah:-

1. Ahli Parlimen menegur PPTCB mempunyai baki kewangan yang tinggi iaitu lebih kurang RM8,000 dan menyarankan ia nya dibelanjakan untuk aktiviti penduduk. Jangan takut berbelanja.
2. Beliau memberi contoh tambahan yang Masjid Cheng adalah salah satu penerima derma yang tinggi di Melaka Tengah iaitu lebih kurang RM10,000 sebulan. Tetapi banyak masjid tidak melakukan pembersihan tandas dan kemudahan lain, sebagai contoh. Beliau menyarankan berbelanja lah untuk kebersihan masjid.
3. Ahli Parlimen adalah seorang yang kuat bekerja dan gemar politik. Beliau baru pulang dari Jerman pada hari Sabtu dan menceritakan pengalaman melawat dan bersolat di Masjid di berlin. Masjid tersebut kecil tetapi sangat bersih. Kerajaan tidak memberikan sebarang bantuanan kewangan kepada Masjid tersebut
4. Ahli Parlimen kecewa Mesyuarat PPTCB tidak mendapat sambutan. Jumlah keahlian lebih kurang 116 orang tetapi kedatangan hanya 30-35 orang?. Keahlian ke 118, mengapa di Taman Rambai Jaya?
5. Beliau menyeru ahli ahli PPTCB membantu Kerajaan BN mengekalkan DUN Paya Rumput yang senantiasa memberikan bantuan kepada rakyat Paya Rumput dan TanggaBatu.
6. Beliau memberitahu DAP sudah memindahkan 2000 pengundi dari Kota Melaka atau Kota Laksamana ke DUN Paya Rumput. Tujuannya untuk memenangi kerusi DUN Paya Rumput.
7. Ahli Parlimen memberi bantuan RM2000 untuk memasang lampu di padang dan pembelian pasir untuk meratakan permukaan padang.

Selepas ucapan merasmikan mesyuarat PPTCB, Ahli  Parlimen bergegas ke acara lawatan beliau.

PPTBC meneruskan mesyuaratnya dengan pembubaran AJK2013/2014 dan perlantikan baru dan pengundian dijalankan. Tiada banyak perubahan dan penyandang lama dipilih semula mememang jawatan yang dipegang.

Penulis minat dengan cadangan usul dan pembentangannya.

Penulis cadangkan di adakan `post mortum' kenapa kehadiran mesyuarat amat mengecewakan. Kita mesti mengkaji `poor attendence' ini. kita semua perlu tahu perkara di bawah:-

1. Adakan ahli tidak diberitahu atau notis jemputan tidak di terima. Pada penulis, semasa penghantaran notis, tiada intereaksi dengan ahli. Notis di hantar tanpa perjumpaan dan rayuan untuk hadir.
2. Adakah hari Ahad 2 petang tiidak sesuai atau ahli merasakan tidak mahu ketinggalan menonton perlawanan akhir Piala Thomas 2014.
3. Adakan ahli ahli tidak minat berpersatuan? Adakan mereka tidak mahu hadir kerana takut di usul dilantik ke sesuatu jawatan. 
4. Adakan ahli merasa PPTCB tidak dapat memberikan perkhidmatan yang baik kepada mereka? Adakah AJKnya mesra penduduk atau tiada musuh di taman.
5. Adakah dengan tiadanya pengumuman  aktiviti makan minum dan cabutan bertuah menyebabkan penduduk menjuahi mesyuarat?
6. Adakah kita perlu memikirkan Persatuan Penduduk mengikut bangsa dan agama untuk ahli lebih aktif dan gemar berpersatuan?

Usul kedua penulis ialah mengenai dasar kewangan PPTCB. Penulis cadangkan kita ubah status pendapatan dan perbelanjaan. Melalui penyata kira kira 100 peratus pendapatan adalah daripada sumbangan (dari Mantan YAB Mohd Ali dan Wakil Rakyat). Sehinggakan pada hari mesyuarat tersebut, PPTCB memohon bantuan dan sumbangan. PPTCB mesti cuba mengubah pendapatan dari 100 peratus sumbangan kepada 50 peratus sumbangan dan 50 peratus perniagaan. Salah satunya ialah sewaan dari cadangan pasar malam.

Begitu juga dengan perbelanjaan, PPTCB mesti berbelanja untuk aktiviti kemasyarakatan secara `wisely' not wastefully'. Cakap cakap belakang seperti pembelian tiang gol tidak diluluskan mesti dielakkan dan jangan berulang. Duit yang ada untuk penduduk.

Penulis ingin mengulas mengenai Cadangan Pasar Malam di Taman Cheng Baru. Pengerusi memaklumkan yang beliau sudah berurusan dengan pegawai dan melalui jawabannya, penulis anggap sukar dilaksanakan. Alasanya pegawai (Majlis Bandaraya? Bila berurusan? Siapa AJK yang turut sama berurusan-macam Pengerusi kerja seorang) memerlukan jalan mati untuk Pasar malam di benarkan. Penulis suka memberi contoh Pasar Malam di Taman Cheng Perdana. Melalui penelitian ia adalah jalan besar dan jalan utama keluar masuk ke Taman Cheng Perdana serta `jalan hidup'. Alasan pegawai yang mahukan jalan mati tidak munasabah. Penulis sarankan jika hendak berurusan dengan pegawai, sila pergi berkumpulan. Dua kepala lebih baik satu kepala.

Lokasi Pasar Malam mesti di sepanjang jalan 7 elevan hingga Kedai Tayar Falken dan bukan di kawasan Recycle Furniture. Persyaitankan masalah sesak kepada mereka. Sesungguhnya bisnes mereka lah yang mensesakkan taman kita. Contohnya, kedai makanan Cina deratan 7 elevan. Pelanggan meletak kenderaan mereka kadangkala menyulitkan penduduk PPTCB. Mereka meletak kenderaan tanap dislipin dan timbang rasa kepada penduduk keluar masuk. Kedai tayar pun begitu.

Pasar Malam ini baik kerana ia boleh menjadikan sumber pendapatan kepada PPTCB tetapi ada lagi yang lebih mustahak. Pasar Malam begini boleh mewujudkan usahawan baru dari kalangan ahli PPTCb sendiri. Berilah peluang kepada ahli berniaga.

Usul Ketiga. Penulis juga berharap Bisnes yang dijalankan tidak memberikan implikasi buruk kepada penduduk Taman Cheng Baru. Sedikit sebanyak Cyber Cafe  dan Pusat Snoker telah menyebabkan minat anak muda membuang masa dan duit di cyber cafe. Andaikata kita ada aktiviti sukan dan kebudayaan, mungkin anak muda kurang ke cyber cafe.

Kerisauan penulis bertambah apabila sebuah hotel bajet sedang di dalam pembinaan. Di harap Cheng tidak menjadi pusat pelacuran dan maksiat di Melaka.

Menjadi adat dan tabiat majoriti manusia untuk tidak memberikan ide secara terang terutama di dalam majlis. Penulis cadangkan PPTCB merangka satu skim Peti Cadangan. Setiap ahli digalakkan memberi cadangan melalui borang (atau emel) dan setiap cadangan di beri hadiah RM1. Setiap ahli di galakakan memberi sebanyak cadangan yang boleh sepanjang tahun. Setiap cadangan akan dikumpul dan dibincang setiap bulan oleh AJK. Setiap cadangan yang baik akan diberi hadiah RM1. Jika ada 3 cadangan yang sama, RM1 tadi di bahagi kepada 3 pencadang. Akhir tahun pemenang akan diumumkan dan cadangannya akan diberitah stausnya seperti sudah dilaksanakan atau sedang dilaksanakan. Kriteria cadangan ialah ia mesti menefaatkan penduduk, mengurangkan kos, menambah kehormonian masyarakat dll (AJK kena duduk semeja menetapkan).

No comments:

Post a Comment