Saturday 28 June 2014

TAHNIAH. DOLLAH SALLEH KERANA DIPILIH JADI JURULATIH HARIMAU MALAYA

Siapa paling layak?

Penulis mengucapkan tahniah kerana Dollah Salleh di atas pemilihan beliau sebagai Jurulatih Harimau Malaya. Penulis pernah mengulas (Februari 2014) dan mencadang nama beliau kerana berprestasi baik ketika mengetuai Pahang dan PDRM dan memenangi Piala dan kejuaraan masing masing.


http://nasirwise.blogspot.com/2014/02/dollah-salleh-wajar-di-pertimbang.html


Pertama,gesaan penulis supaya melantik jurulatih tempatan adalah kerana jurulatih berkenaan tahu kekuatan dan kelemahan pemain dari setiap negeri. Jurulatih luar negara akan menghadapi masalah mengenalpasti pemain yang sesuai pada pandangan beliau. Jurulatih luarnegara mesti berada di Malaysia 6 bulan sekurang kurangnya dan aktif berada di padang perlawanan mencari pemain.


Kedua. Gesaan penulis ialah kontrak jurulatih baru mesti ditetapkan tempohnya iaitu 3 atau 5 tahun. Walau sebaik manapun jurulatih tersebut, kontrak tetap tamat dan tiada penyambungan. Ini adalah untuk mengelakkan keaiban berlaku seperti yang berlaku pada Datuk Rajagopal. 


http://nasirwise.blogspot.com/2013/11/kontrak-raja-tidak-disambung.html


Selain daripada itu, jurulatih baru mempunyai pemikiran yang berbeza mengenai pemain yang layak. Favoritism tidak akan berlaku.


FAM pula kena membuat keputusan dengan pantas. Sejak penghabisan kontrak November 2013 yang lalu sehingga Julai 2014, FAM mengambil 8 bulan membuat keputusan pemilihan. Ini boleh membantutkan latihan untuk kejohonan AFC November ini.


Selamat maju jaya.

No comments:

Post a Comment