Monday 24 June 2013

JEREBU MUAR BERINDAH KE PADANG MERBOK, KUALA LUMPUR.


MUAR, tempat lahir penulis, di istiharkan dahurat akibat daripada jerebu. IPUnya mencecah 760 beberapa hari dahulu. Sekolah ditutup tetapi klinikk dan komplek penghulu dibuka untuk memberikan perkhidmatan.


Alangkan baiknya jika jerebu di MUAR dan LEDANG pada hari Sabtu lalu yang ber IPU 760 berpindah ke Padang Merbok meraikan kedatangan pedemonstrasi perhimpunan haram Blackout 505. Jikalau tidak, mereka berpeluang untuk menghidu jerebu, sakit dan mati syahid. Miss the opportunity. 

2 comments:

  1. Jerubu rentas sempadan menyebabkan kerugian 'tidak nampak' berbilion ringgit kepada dua negara berjiran (singapura dan m'sia). kalau ianya dapat dicegah makanya kuranglah kerugian yang di hadapi.

    Alasan kenapa jerebu tidak dapat dikekang ialah pembenihan awan tidak dapat dilakukan kerana ketiadaan langsung awan sesuai untuk pembenihan di sekitar kawasan tercemar jerebu.

    Soalnya kenapa tidak pembenihan awan dilakukan di sepanjang Selat Melaka agar dengan itu jerebu yang berasal dari Seberang dapat disekat dari memasuki sempadan maritim m'sia dan singapura?

    ReplyDelete
  2. Muar dah semakin pulih. Saya pun dah cover smlm ala2 wartawan perasan :p

    ReplyDelete