Saturday 16 November 2013

GLC GLC. SHAME ON YOU.


Sejak kebelakangan ini, NGO Melayu dan Bumiputera mengkritik hebat Ketua atau peneraju GLC Nasional dan Negeri di dalam 2 perkara pokok. Pertamanya GLC dilihat kurang membantu peniaga Bumiputera. Keduanya GLC mendewakan bahasa Ingeris dan kurang membeli iklan atau mengiklan produk dan perkhidmatan di media arus perdana samada TV mahupun surat khabar bahasa Malaysia. Antara GLC yang di tegur hebat ialah CIMB dan Petronas. Penulis percaya banyak lagi GLC yang tidak memainkan peranan tersebut.

Kebanyakan GLC, contohnya Petronas, beranggaapan mereka sudah memainkan peranan dengan membayar dividen atau untung tahunannya yang berbilion nilainya kepada Kerajaan. Apabila  dividen telah di istihar dan di kembalikan kepada Kerajaan, Petronas beranggapan Kerajaan lah yang patut menolong Bumiputera. Sebenarnya Petronas kena terus berperanan.

Banyak kebenarannya yang GLC yang diketuai orang Melayu sudah memikirkan keuntungan 100 peratus tanpa pertimbangan Bumiputera di dalam urusan harian perniagaannya. GLC boleh memperlajukan atau memperlambatkan pencapaian wawasan 2020. Jika mereka tidak cekap di dalam pengurusan, mengamalkan rasuah dan cuai, GLC boleh mencatitkan kerugian. GLC yang bertunjangkan KPI yang sempit, boleh mensabotaj kecergasan ekonomi negara.

Penulis harap dengan kritikan bertalu talu daripada NGO Melayu dan Bumiputera, GLC ambil lah perhatian sedikit. Buatlah rancangan dan tindakan yang boleh memperkasakan ekonomi Bumiputera dan menyumbang kearah pencapaian wawasan 2020.

Penulis `tabik’ dengan 2 usahawan Bumiputera yang rasanya lebih banyak mengiklan produk dan perkhidmatan di TV dan surat khabar bahasa Malaysia berbanding GLC GLC yang sedia ada. GLC biasanya diberikan liputan berita oleh TV dan surat khabar secara percuma manakala pemberita dan jurukamera diberikan jamuan dan `goodies bag’. Kadangkala, GLC berbelanja tiket kapal terbang, penginapan dan makan minum kepada pemberita jika berliputan di luar negara.

Siapakah dua usahawan tersebut? Penulis hanya berikan `clue’ sahaja, tuan puan menekannya.

 `PRODUK  TERLAJAK LARIS ’
`COMEL TAK KAK TON?



You guys are much patriotic than the GLCs.

2 comments:

  1. Untuk memperbetul peranan sampingan GLC, ada satu suara sebenarnya yang boleh mengejutkan GLC dari lagak, ego dan sombong kepada bumiputera. Suara siapakah itu? Siapa lagi kalau bukan PM DS Najib Razak. Tapi PM kita buat apa? Tak buat apa-apa kepada GLC. Takut kalau tegur GLC nanti maka sumber utama kewangan negara akan terjejas. Sindrom 'takut kepada anak' rupanya bukan sahaja berlaku dalam institusi keluarga, malah dalam kerajaan. DS Najib, GLC ni kerajaan punya, kerajaan punya maksudnya rakyat punya. Apa nak takut. Tegurlah demi menyeimbangkan tahap ekonomi bumi dan non-bumi. Satu Malaysia apa jika bumiputera masih tercirit mengejar taraf ekonomi yang sama dengan non-bumi. Sampai sudah tak terkejar....sembang ajelah 1 Malaysia tu.

    ReplyDelete
  2. Mungkin itu adalah strategi pemasaran syarikat GLC. Biasanya CEO membuat pengiklanan produk dan perkhidmatan megikut kajian yang dilakukan oleh agensi
    pengiklanan. Pada pandangan saya yang penting Ceo syarikat GLC MESTI tentukan
    bahawa pengurusan dan kakitangan pekerja mesti dipenuhi oleh orang Melayu yang berkelayakan dan mampu untuk meningkat prestasi syarikat. JANGAN CUBA MENIDAKAN KEBOLEHAH ORANG MELAYU. Orang Melayu dah ramai ada kelayakan professional dan berkelulusan ijazah.

    ReplyDelete