Monday 25 November 2013

KONTRAK RAJA TIDAK DISAMBUNG



FAM menetapkan untuk tidak menyambung kontrak jurulatih Harimau Malaya, Datuk K. Rajagopal di dalam mesyuaratnya pada Ahad yang lalu.

Ramai peminat dan pengulas sukan sudah meramalkan yang jurulatih ini akan menerima nasibnya kerana ia bergantung kepada prestasi atau KPI. KPI yang telah ditetapkan oleh FAM ialah melayakkan diri ke Pusingan Kelayakan Piala Asia yang bakla di adakan di Australia 2015.

Datuk K. Rajagopal amat popular dengan `cubaan gandingan’ sepanjang masa tetapi berjaya melahirkan beberapa pemain yang baik. Beliau dikritik kerana meminggirkan beberapa pemain seperti Piya dari Kelantan sebagai contoh. Bersopan dan `relax’ apabila dihujani kritikan.

Peminat sukan Malaysia kelazimannya akan menanjung jurulatih yang membawa kejayaan dan `mengutuk’ jurulatih yang gagal meraih kejayaan. Datuk K.Rajagopal pernah disanjung dan kini di cemuh dan di `pecat’. Datuk Ong Kim Swee kini sedang di sanjung dan tidak mustahil, Datuk Ong akan di `cemoh’ suatu hari ini.


Penulis cadang FAM menetapkan sesuatu ketetapan tentang kontrak jurulatih ini. Penulis merasakan Ketua Jurulatih diberikan tugasan dan kontrak untuk TEMPOH YANG TETAP seperti 2 tahun atau 3 tahun. Kontrak tersebut akan tamat samada Ketua Jurulatih tersebut berjaya membawa Malaysia ke persada kejayaan demi kejayaan atau sebaliknya. Terma begini akan mengelakkan Ketua Jurulatih dari keaiban atau malu. 

Penulis mahu ingatkan para jurulatih bahawa bayaran gaji yang lumayan atau sederhana itu sebenarnya dibayar untuk menerima keaiban apabila di tamatkan kontrak. Dah bayar sekali gus selain daripada ilmu dan pengalaman yang dicurahkan. 

No comments:

Post a Comment