Saturday 23 November 2013

QUEEN PARK RANGERS (AIR ASIA) versus CARDIFF CITY (BERJAYA)




Malaysia turut berbangga dengan dua kelab bolasepak yang bersaing di Liga Inggeris. Kelab yang di maksudkan ialah Cardif City dan Queens Park Rangers. Kedua kelab adalah dimiliki oleh usahawan Malaysia.iaitu Tan Sri Vincent Tan dan Tan Sri Tony Fernandes. Secara am, Tan Sri Vincent terlibat di dalam peruncitan (termasuk makanan segera) manakala Tan Sri Tony di dalam industri penerbangan, perhotelan  dan sukan.

Kedua dua kelab mengalami perjalanan yang berbeza. Di UK, Cardiff City bermula di Divisyen 2 tetapi berprestasi baik dan di angkat ke Liga Perdana di musim baru ini. Queens Park Rangers pula bermula dari Liga Perdana tetapi terpaksa di `relegate’ ke Divisyen 2.

Di kalangan peminat sukan bolasepak remaja, Cardiff City lebih di kenali kerana terlibat secara langsung dengan pembangunan sukan. Cardiff City menganjurkan kejohanan Liga IMCC untuk kategori 12 tahun, 14 tahun dan 16 tahun. IMCC di adakan di seluruh negara. Queens Park Rangers pula belum aktif di persada bolasepak tempatan. Mungkin di masa terdekat.

QPR membelanjakan RM410 juta untuk memperkuatkan pasukannya tetapi Cardiff City kurang berbelanja. Musim lepas, tanpa melihat Penyata Kewangan Kelab QPR dan berdasarkan laporan NST, QPR di jangka mencatitkan kerugian RM410juta. Besar tu.

Berita berita negatif seumpama ini memberikan implikasi kewangan kepada Tan Sri Tony dan Air Asia. Kelazimannya `financial rating’ beliau dan Air Asia akan terjejas sedikit. TheSun juga melaporkan keuntungan menjatuh serta saham menurun sebanyak 8 peratus berbanding tahun lepas. Thai Air Asia ada kemajuan manakala Philipines Air Asia kerugian. Dilaporkan juga Air Asia X mengalami kerugian lebih kurang RM18 juta untuk Suku Ketiga (Q3) 2013. Ini menyumbang kepada pengerakan saham semasa.


Penulis percaya dan yakin bahawa sebagai usahawan yang `season’ dan `midas touch’ di dalam industri penerbangan kos rendah, beliau akan berniaga dengan lebih aktif dan membuat keuntungan. Secara tidak langsung, beliau akan menyokong Kelab QPR. Di peringkat Kelab QPR pula, pihak pengurusan termasuk Pengurus QPR, Harry,  akan berbuat sesuatu untuk lakukan `financial turnaround’ dan `football performance turnaround’.

No comments:

Post a Comment