Thursday 28 November 2013

RUSUHAN DI THAILAND. YINGLUCK TIDAK ADA `LUCK’ UDAH…

.

Thailand sedang mengalami krisis. Ia adalah disebabkan presapsi pembangkang yang PM Thailand, Yingluck  Shinwatra menguruskan negara dengan penglibatan Taksin, abangnya yang juga PM yang diguling dan tinggal di dalam buangan.

Penunjuk perasaan semakin mengganas. Penunjuk perasaan antikerajaan mengepung empat lagi kementerian. Sebelum itu, mereka mengepung Kementerian Kewangan dan Kementerian Luar.

Mereka bercadang mengadakan tunjuk perasaan selama 3 hari dan mendesak PM Thailand meletakkan jawatan. PM Thailand mengumumkan perintah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) diperluaskan ke seluruh Bangkok dan beberapa kawasan sehingga 31 Disember ini. Tindakan ini adalah untuk meredakan suasana dan semestinya tindakan provokasi terhadap penunjuk perasaan.

Thailand tidak bernasib baik. Sebelum ini Bangkok dan beberapa kawasan rendah di landa banjir besar. Beberapa pelabur dan pekilang gergasi telah membuat keputusan untuk memindahkan operasi di luar Thailand. Contohnya HONDA yang sedang membesarkan kilang di Melaka untuk mengambilalih opersai di Thailand.

Bagaimana dengan industri pelancongan di Bangkok? Ada kesan ke? Tentu sekali ia memberikan kesan yang buruk kepada kedatangan pelancong ke Thailand khasnya Bangkok.  



Disebalik kejadian tunjuk perasaan di Thailand, Kementerian Dalam Negeri Malaysia dan Menterinya, Datuk Seri Dr Zahid Hamidi perlu mengikuti perkembangan di Thailand. Penulis yakin ada pihak sedang `terowpong dengan dekat’ strategi tunjuk perasaan Thailand untuk menjatuhkan Kerajaan yang sah melalui rusuhan. Jika dipantau di pintu keluar Negara, mungkin terdapat orang Malaysia yang pergi ke Bangkok secara `direct’ ataupun `indirect’ (KLIA ke Singapura/Filipina ke Bangkok). Ambillah iktibar dan bertindak sebaik mungkin sebelum ia merebak ke Kuala Lumpur.

No comments:

Post a Comment