Pulau
Pinang heboh dengan projek meganya Terowong Dasar Laut. Kosnya menjangkau RM4
bilion. Ada
kata RM6 bilion. Salah taip. DAP berpendirian projek ini mustahak dan perlu
dilaksanakan manakala BN kata tiada kewajaran kerana terdapat 2 jambatan dan 1
feri. Cara DAP ialah apabila mengusulkan projek, rakyat harus sokong sahaja.
Tidak setuju bermakna anti Kerajaan DAP.
Penulis
berpendapat biarlah Kerajaan DAP teruskan projek itu dan syarikat pelaburan membuat
suntikan kewangan. Kerajaan BN pula mesti bersikap dan bersifat seperti
Kerajaan Selangor PKR di dalam mengendalikan Projek Loji Rawatan Langat 2.
Kerajaan
BN boleh kenakan pelbagai sekatan seperti mesti mendapat kelulusan EIA. Kelulusan
kejuruteraan perlu diperketatkan.
Mahkamah
mesti menjadi tempat rujukan setiap masa. Bantahan aman (seperti LYNAS dan
PERHIMPUAN HIJAU) mesti dilakukan. NGO
NGO berkaitan alam sekitar hendak memberikan tekanan juga.
Pameran
dan penerangan bahayanya terowong perlu diadakan dan dihebahkan dengan harapan
rakyat takut menggunakan terowong.
Jabatan
laut dan Kastam perlu memastikan stok bekalan pasir laut yang `halal’ digunakan
di dalam projek. Laluan kapal kapal dipastikan tidak terganggu.
Syarikat
rakan kongsi perlu diberitahu risiko perniagaan jika tiada kerjasama dengan
Kerajaan Persekutuan.
TNB
dan syarikat Air perlu dihalang dari membekalkan perkhidmatan.
JPJ
dan PDRM perlu menyelia lori lori kerja tanah. Kenakan saman jika melakukan
kesalahan dan lebih muatan. Roadblock setiap hari.
Jabatan
Imigresen perlu lakukan serbuan serbuan keatas pekerja kontrak dan mengambil
tindakan undang undang jika berlaku kesalahan. Jaminan oleh pelabur tidak
merosakkan alam sekitar.
Bank
bank harus diberitahu mengenai ketidakutamaan projek dan risiko pembiayaan
kerana tidak mendapat restu Kerajaan Persekutuan.
KWSP
dan Jabatan Kesihatan perlu memantau
syarikat yang berurusan dengan syarikat pelabur.
Pembinaan
terowong mengambil masa 5 tahun. Sebaik sahaja Terowong Dasar Laut beroperasi,
Kerajaan BN perlu mengurangkan tol untuk jambatan 1 dan 2 dengan harapan rakyat
menggunakan jambatan kerana murah sedikit. Apabila kos operasi projek Terowong
Dasar Laut melebihi pendapatan, pelabur akan menghadapi kecairan wang tunai.
Apabila ia berlaku, Kerajaan BN melalui PLUS boleh `take over’dengan harga yang
murah. Sekurang kurangnya ia memberi pengajaran kepada entiti bisnes berhati
hati dengan perniagaan jangka panjang yang tidak mendapat restu Kerajaan
Persekutuan.
No comments:
Post a Comment