Penulis
mengetahui satu kejadian telah menimpa MASWING melalui perbahasan di Parlimen
baru baru ini. MASWING terpaksa memberhentikan perkhidmatan beberapa hari
kerana ketiadaan juruterbang. Bukan ada mogok oleh juruterbang tetapi pemberhentian beramai ramai juruterbang
MASWING kerana mendapat tawaran yang lebih menarik daripada Air Asia dan
Malindo Airlines.
Ini
lah akibat daripada perkembangan pesat industri penerbangan negara. Malindo
Airlines diberikan kelulusan beroperasi di dalam negara dan luar Negara.
Seharusnya ia memerlukan lebih ramai juruterbang. Inilah pepatah Inggeris kata
`Every action there is reaction’.
Penulis
harap pihak berkuasa kena mengawasi perkembangan `job hopping among pilot’
kerana ia boleh memberikan keburukan perniagaan kepada industri.
Boleh
ke juruterbang dikenakan syarat seperti pekerja bank, di mana pengurusan atasan
bank dan pertengahan tidak dibenarkan `melompat’ ke sebuah bank yang lain???.
Mungkin ia membantu airliner menyusun gunatenaganya dengan lebih teratur. Di
samping itu. Airliner perlu `competitive’ di dalam pengajian. Kelab Penerbangan
atau Akademi Latihan Penerbangan perlu mengeluarkan lebih ramai juruterbang.
Kos latihan mesti dikurangkan. Adalah wajar, Kerajaan mengambil bahagian yang
aktif di dalam latihan juruterbang. Wujudkan usahasama dengan swasta Kolej atau Universiti Penerbangan
merangkumi latihan juruterbang.
No comments:
Post a Comment