Saturday 6 July 2013

MESIR BERGOLAK DAN TUKAR KERAJAAN LAGI


Arab Spring seri kedua telah menjatuhkan Presiden Morsi dari Parti Ikwanul Muslimin. Sebelum ini Arab Spring seri pertama meruntuh kerajaan Hosni Mubarak. Akibat Arab Spring dan Negara tidak terurus, Tentera telah mengambilalih pentadbiran sementera Mesir. Bekas Hakim Besar Mesir, Adli Mansor, menjadi Presiden Sementara.

Sebelum ini penentang Morsi mengadakan demonstasi ala Arab Spring sehingga menjatuhkan Morsi. Jurucakap Ikwanul Muslimin  bertekad untuk mengadakan demonstrasi mega hari Jumaat yang lalu. Jesteru itu Arab Spring seri ketiga di dalam pembikinan dan sedang berjalan. Pelaburan Asing terus melupakan hasrat melabur di Mesir. Pekerja kontrak tidak dapat bekerja. Hubungan jalanraya terputus. Pelajar dan pensyarah tidak boleh pergi Sekolah atau universiti, juga kerana ditutup sementera. Harga barang terus naik tanpa kawalan.

Jesteru itu, kes Mesir boleh menjadi iktibar buat rakyat Malaysia. Adakah rakyat Malaysia bersedia untuk susah dan mahukan huruhara seperti di Mesir?

Perubahan dicari supaya mendapat yang lebih baik dan sempurna. Tetapi huruhara yang mendatang. Arab Spring telah melumpuhkan Negara Mesir. Sektor pelancongan merosot dan pertumbuhan ekonomi mengucup.

Siapakah yang untung dari Arab Spring 1,2 dan 3 ini?

Di Mesir
Ahli Politik, Israel dan Amerika Syarikat

Di Malaysia
Anwar Ibrahim, PKR dan DAP (penyokong dan pengundi DAP sedang ketawa berdekah dekah dan menunggu kejatuhan BN. Hanya BN/UMNO yang akan dapat menjaga hak keistemewaan orang Melayu/Islam)  dan Anwarinas

No comments:

Post a Comment